Eigen lichaamscellen kunnen kanker vernietigen

Wetenschappers hebben immuuncellen zover gekregen dat ze kankercellen met een hoop geweld ombrachten.

De onderzoekers namen T-cellen uit het lichaam van een aantal patiënten en pasten ze aan. T-cellen maken deel uit van ons immuunsysteem. Toch merken ze kankercellen vaak niet op of onderschatten ze. De wetenschappers deden daar wat aan. Ze zorgden ervoor dat de T-cellen zich gingen binden aan een proteïne dat voorkomt bij chronische lymfatische leukemie.

Gewelddadig
Vervolgens werden de T-cellen in het lichaam van de patiënten aangebracht. “Binnen drie weken waren de tumoren weggeblazen en wel op een manier die veel gewelddadiger was dan we ooit hadden kunnen denken,” stelt onderzoeker Carl June. “Het werkte veel beter dan we gedacht hadden.”

Niet te vroeg juichen
Dat is goed nieuws, maar voorzichtigheid is geboden. De experimenten werden uitgevoerd op slechts drie patiënten. Twee ervan genazen, één patiënt reageerde slechts gedeeltelijk op de behandeling. Deze patiënt heeft nog steeds kanker, maar niet zo’n ernstige vorm als voorheen. Bovendien hadden de proefpersonen te maken met heftige bijwerkingen. Bijvoorbeeld koorts, hartfalen en ademhalingsproblemen.

De wetenschappers zetten hun onderzoek in ieder geval voort. De methode lijkt veelbelovend. Chronische lymfatische leukemie komt veel voor en kan op dit moment enkel behandeld worden met behulp van een beenmergtransplantatie. Maar zo’n transplantatie brengt vaak complicaties met zich mee.

"'Serial killer' cells can target leukemia, study says" - CNN.com
De afbeelding hierboven is Mary Ann Thompson (via Wikimedia Commons).