Eindelijk! Hard bewijs ontdekt dat T. rex een jager was

op jacht

Steven Spielberg schildert de T. rex in zijn fameuze Jurassic Park af als een echte jager. En hij heeft gelijk, zo suggereert nieuw onderzoek. T. rex was inderdaad een jager en dus niet – zoals sommige wetenschappers dachten – een aaseter die zich enkel tegoed deed aan restjes die andere grote jagers achterlieten.

Heel lang konden onderzoekers het er maar niet over eens worden. Was de gevreesde dino Tyrannosaurus rex nu een echte jager die zijn prooien achterna zat of was het een aaseter die de restjes van andere jagers at? “Sinds T. rex voor het eerst in Montana ontdekt werd en aan het begin van de twintigste eeuw een naam kreeg, wordt er gediscussieerd oer de vraag of deze grote vleeseters aaseters of jagers waren,” vertelt onderzoeker David Burnham. “De meeste mensen nemen aan dat het jagers waren, maar waar is het wetenschappelijk bewijs daarvoor? Ja, we hebben wel veel dinosaurusskeletten met daarin tandafdrukken ontdekt, maar wat bewijst dat nu eigenlijk? Het bewijst dat deze grote vleeseters andere dinosaurussen aten, maar aten ze deze terwijl deze dinosaurussen nog leefden? Waar was het bewijs dat ze erop joegen?”

Wetenschappers konden het maar niet vinden. Tot nu. Burnham en zijn collega’s hebben namelijk hard bewijs ontdekt dat erop wijst dat T. rex een echte jager was. Dat schrijven ze in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences.

Een tandje minder

De T. rex die op deze Hadrosaurus joeg, moest het na deze ontmoeting dus met een tand minder doen. Maar dat was geen probleem, zo stellen de onderzoekers. Een T. rex wisselde zijn tanden regelmatig en wanneer hij een tand verloor, groeide er vanzelf weer eentje voor in de plaats.

De onderzoekers troffen dat harde bewijs aan in South Dakota. Ze ontdekten er een tand van een T. rex die in de staart van een plantenetende Hadrosaurus zat. En – nu komt het – deze dinosaurus overleefde de aanval van T. rex. “We wisten dat we een tand van een T. rex in de staart van een Hadrosaurus hadden,” vertelt Burnham. “Beter nog: we wisten dat de Hadrosaurus ermee weg was gekomen, want het bot was aan het genezen.” Mogelijk werd de dino achterna gezeten door de T. rex toen deze gebeten werd. “Het grootste deel van de tijd reisden Hadrosauriërs in groepen. Deze Hadrosaurus is wellicht een beetje traag geweest of deze T. rex was een beetje sneller. In ieder geval bijna snel genoeg om een eendesnaveldinosauriër te grijpen.”

"" - xx
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Ryanz720 (via Wikimedia Commons).