tesla-s

Als het aan CEO Elon Musk van Tesla Motors ligt, rijden in 2020 de eerste zelfrijdende Tesla’s rond. Musk beweert dat zelfrijdende auto’s een factor tien veiliger zijn dan wanneer een mens een auto bestuurt.

Er zijn nog wel wat stappen te ondernemen voor het zo ver is. Hoewel Musk vertrouwen heeft in de techniek, zullen er enkele jaren verstrijken voordat juridische hindernissen verslagen zijn. Stel, een zelfrijdende Tesla rijdt een persoon aan en deze persoon komt om het leven. Wie is dan verantwoordelijk? De automobilist (die het lot overliet aan de robot) of Tesla (die de software/hardware ontwierp)? Zo’n vraag moet getackeld zijn voordat de eerste zelfrijdende auto’s deelnemen aan het verkeer.

Hackers
Een ander vraagstuk is: hoe kan de slimme auto hackers buiten de deur houden? Zelfrijdende auto’s zullen mogelijk met elkaar communiceren om het verkeer veiliger te maken. Zo wisselen ze informatie uit over acceleratie, snelheid, etc. Wanneer een hacker binnendringt, kan hij de informatie manipuleren, waardoor er een verkeerschaos kan ontstaan.

Experimenteren
Musk beweert dat Tesla op dit moment met andere partners uit de autoindustrie samenwerkt om de technologie voor de zelfrijdende auto te ontwikkelen. Tesla is niet het enige bedrijf dat bezig is met deze technologie. Ook Google en Volvo experimenteren met zelfrijdende auto’s. Zo heeft de Amerikaanse staat Californië vergunning verleend aan Google voor het testen van zelfrijdende auto’s, waardoor er straks tientallen Google-auto’s zullen rondrijden. In het Zweedse Götenburg start Volvo met het testen van zelfrijdende auto’s.