En *zoef* we zijn onzichtbaar

Stel u voor: u zit in een lastige situatie en u wilt weg. Het enige wat u moet doen: een mantel omslaan. Duitse wetenschappers zijn erin geslaagd een driedimensionale ‘onzichtbaarheids-mantel’ te creëren. Alles achter het ‘doek’ wordt onzichtbaar doordat de lichtgolven worden gebogen.

In de toekomst moet het mogelijk zijn om achter een dergelijke mantel ook grotere objecten – laten we zeggen: een mens – te verbergen. Maar de wetenschappers zijn voorzichtig. “Voor nu is dit apparaat vooral een spannende test om te laten zien wat het wijzigen van optica kan doen.” meent onderzoeker Tolga Ergin.

In het onderzoek werden fotonische kristallen met een structuur die lijkt op stapels hout gebruikt om dingen onzichtbaar te maken. Met speciale lenzen worden de lichtgolven afgebogen. “Dit is heel spannend, want de mens heeft er altijd al over gedacht om onzichtbaar te zijn,” meent Ergin. “Dit is het eerste bewijs van dit principe. Het toont aan dat de techniek werkt.” In een experiment lieten de onderzoekers al een ongelijk oppervlak verdwijnen.

Volgens de onderzoekers duurt het nog vele jaren voordat de techniek zodanig is uitgewerkt dat ook grotere objecten zoals mensen, auto’s of tanks kunnen verdwijnen. En zelfs al is het straks mogelijk om te verdwijnen dan is het nog de vraag of de Duitse ontdekking de oplossing is. Er gaan namelijk nog heel veel meer ideeën rond. Bijvoorbeeld: apparaten die het licht naar één punt trekken of de richting van het licht veranderen. “Het is heel moeilijk om te zeggen wat de toekomst gaat brengen, maar het onderzoeksveld is zeker heel breed en de mogelijkheden zijn groot.”

De Duitsers zijn niet de eersten die claimen dingen te kunnen laten verdwijnen. Ook onderzoekers in Amerika en Japan zijn druk bezig met het ontwikkelen van dergelijke apparaten. Zodra één van de teams echt met praktische toepassingen komt dan zullen die ongetwijfeld ook in de militaire wereld met gejuich ontvangen worden. Wellicht verklaart dat ook waarom zoveel onderzoeksteams afzonderlijk van elkaar aan de onzichtbaarheid werken.