Enorm brokstuk van meteoriet uit Russisch meer getakeld

meteoriet

Het grootste deel van de meteoriet die in februari van dit jaar boven de Russische stad Tsjeljabinsk uit elkaar viel, belandde in een nabijgelegen meer. Wetenschappers hebben dat enorme brokstuk nu gevonden en uit het meer getakeld.

Dat blijkt uit beelden die op de Russische nieuwssite Lifenews.ru zijn verschenen. De ruimtesteen is het grootste restant dat tot op heden van de meteoriet is teruggevonden.

570 kilo
Duikers haalden de ruimtesteen uit het meer Tsjebarkoel, waarna deze gewogen werd. De steen bleek 570 kilo te wegen.

…satellieten sporen van de meteoriet in de atmosfeer van de aarde hebben ontdekt? Bekijk de foto’s hier!

De vondst is belangrijk. Wanneer het – zoals hoogstwaarschijnlijk het geval is – echt om een brokstuk van de meteoriet gaat, kan dit nader onderzocht worden om meer over die meteoriet te weten te komen.

Half februari kwam de ruimtesteen door de atmosfeer zetten en viel boven de Russische stad Tsjeljabinsk uit elkaar. Het leverde een grote ravage en honderden gewonden op. Recente schattingen stellen dat de ruimtesteen – voor deze door de atmosfeer kwam zetten – zo’n zeventien meter groot was. Ook werd de baan van de meteoriet gereconstrueerd. Dat onderzoek wees erop dat deze tot de Apollo-planetoïden behoorde.

-