Enorm insect eet baby-schildpad op

Een wetenschapper is er getuige van geweest hoe een zeer groot insect een kleine schildpad verorberde. Een zeldzame gebeurtenis.

Het gaat om het insect Kirkaldyia deyrolli. Iedereen ging er eigenlijk van uit dat het enorme insect enkel visjes en kikkers kon eten. Maar de beelden van onderzoeker Shin-ya Ohba zeggen genoeg. Het insect deinst er ook niet voor terug om een schildpad te nuttigen.

Hap
De K. deyrolli pakte de schildpad met zijn twee voorpoten vast en nam een hap uit de nek. Het insect in kwestie was zo’n 58 millimeter groot.

Slang
En dat betekent dat het nog een kleintje was. Een K. deyrolli kan tot wel vijftien centimeter groot worden. In het verleden heeft Ohba ook wel eens vastgelegd hoe het dier een slang te grazen nam. Het zijn zeldzame gevallen, zo benadrukt de wetenschapper. “Het opeten van een schildpad en slang is in de natuur heel zeldzaam en het vraatzuchtige gedrag verbaast naturalisten.”

Japan
K. deyrolli komt van oorsprong in Japan voor en leeft in de rijstvelden. Daar eet het insect vooral kleine vissen en kikkers. Het insect behoort tot de bedreigde diersoorten en heeft het moeilijk vanwege het verlies van leefgebied en vervuiling van het water.

Hoewel het dier het prima doet in water is ook het luchtruim geen onbekend terrein: het insect kan prima vliegen. Het dier kan bijten en is dan giftig.

Bovenstaande foto is gemaakt door Shin-ya Ohba.