Enorm vlo-achtig insect viel dino’s lastig

De insecten zijn tien keer groter dan vlooien en zouden met hun zeer gemene beet zelfs dino’s hebben durven pakken.

Dat schrijven de wetenschappers in het blad Current Biology. “Deze insecten waren veel groter dan de moderne vlooien en op basis van de grootte van hun proboscis (een zuigend orgaan op de kop, red.) kunnen we stellen dat ze heel gemeen waren,” vertelt onderzoeker George Poinar Jr. Een beet van het dier moet gevoeld hebben als een injectienaald die in de huid verdwijnt. “We kunnen dankbaar zijn dat onze moderne vlooien lang niet zo groot zijn.”

…wetenschappers onlangs in China het fossiel van een 1,5 centimeter lange vlo hebben teruggevonden?

Bouw
De wetenschappers vonden de fossiele resten van de flinke insecten in Mongolië. Maar hoe weten de onderzoekers nu dat deze insecten het ooit op dinosaurussen voorzien hadden? De wetenschappers baseren die veronderstelling op de lichaamsbouw van de insecten. Ze hebben bijvoorbeeld lange ‘klauwen’ waarmee ze zich terwijl ze bloed opzuigden aan de schubben van de dinosaurussen konden vastklemmen. Vervolgens konden ze het bloed uit de zachte huid tussen de schubben verwijderen.

Oud
De insecten leefden zo’n 165 miljoen jaar geleden. Daarmee zijn het de oudste vlo-achtige insecten ooit gevonden. De gevonden exemplaren hebben de namen Pseudopulex jurassicus en Pseudopulex magnus gekregen.

Zijn dit dan de voorouders van de vlooien van nu? Het zou kunnen, maar het is waarschijnlijker dat ze tot een aparte en inmiddels uitgestorven tak van insecten behoren. En die gedachte zal voor velen een geruststelling zijn.

"Jurassic pain: giant 'flea-like' insects plagued dinosaurs" - Oregonstate.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Oregon State University.