Wie heeft er van dit landschap op Pluto gesnoept?

Een landschap op het westelijk halfrond van de dwergplaneet heeft wel een heel opmerkelijke vorm: het lijkt net of iemand er een hapje uit heeft genomen.

Wetenschappers ontdekten het bijzondere verschijnsel op beelden die ruimtesonde New Horizons maakte. Mogelijk ontstaat het verschijnsel door sublimatie (verdamping) van methaanijs. Dit deel van Pluto is rijk aan methaanijs. Mogelijk sublimeert het hier en verdwijnt in de atmosfeer, waardoor de laag waterijs onder het methaanijs bloot komt te liggen.

Op de afbeelding hieronder (links) zie je het landschap waar de onderzoekers het over hebben. Het onderste deel van de afbeelding links laat de met kraters bedekte hooglanden zien die informeel Vega Terra worden genoemd. Deze hooglanden worden begrensd door steile kliffen die Piri Rupes worden genoemd. Voorbij de kliffen ligt een jong en bijna kratervrij landschap dat de onderzoekers Piri Planitia noemen.

Afbeelding: NASA.

Op de afbeelding hierboven (rechts) zie je hetzelfde landschap. De paarse kleur staat symbool voor methaanijs. De afbeelding laat zien dat de hooglanden ten zuiden van Piri Rupes rijk zijn aan methaanijs. Sublimatie van dit methaanijs zou ervoor zorgen dat dit plateau aan de zijde van de kliffen erodeert. De hooglanden trekken zich dus eigenlijk terug, met Piri Planitia in hun kielzog.