‘Er wordt 30 procent meer vis gevangen dan gedacht’

Er wordt wereldwijd veel meer vis gevangen dan officiële cijfers ons willen doen geloven, zo stellen wetenschappers.

Volgens officiële cijfers wordt er jaarlijks wereldwijd (dat wil zeggen: in de 200 landen die cijfers bijhouden en vrijgeven) 77 miljard kilo vis gevangen. Maar die cijfers kloppen niet, zo stellen onderzoekers nu in het blad Nature Communications. Jaarlijks wordt zo’n 109 miljard kilo vis gevangen. Dat betekent dat maar liefst 32 miljard kilo vis gevangen, maar niet gerapporteerd wordt. Om dat duizelingwekkende gewicht in het juiste perspectief te plaatsen: dat is meer dan het gewicht van de gehele Amerikaanse bevolking.

Om een beeld te krijgen van hoeveel vis er werkelijk gevangen wordt, grepen onderzoekers naar verschillende informatiebronnen. Bijvoorbeeld naar onderzoeken die onthullen hoeveel vis er in een bepaald gebied gegeten wordt. Als die hoeveelheid groter is dan de hoeveelheid vis die er volgens officiële cijfers gevangen wordt, dan wijst dat erop dat sommige vangsten niet worden gedocumenteerd. En door zo verschillende informatiebronnen te combineren, reconstrueerden de onderzoekers de werkelijke omvang van de visserij wereldwijd (zie ook onderstaand filmpje).

Het verschil
Dat er veel meer vis gevangen wordt dan de officiële cijfers ons willen doen geloven, is goed te verklaren, zo stellen de onderzoekers op basis van hun studie. De meeste landen documenteren alleen de commerciële visserij en laten de veel lastiger te documenteren soorten visserij buiten beschouwing. Denk dan bijvoorbeeld aan illegale visserij, maar ook mensen die vissen voor hun eigen levensonderhoud en de ambachtelijke visserij. Ook wordt vis die weer wordt weggegooid vaak niet meegeteld, zo stellen de onderzoekers.

De onderzoekers zijn geschrokken van de cijfers. Ze wijzen erop dat we maar vis blijven vangen terwijl we – door niet kloppende cijfers – niet weten hoeveel vis er al is gevangen en hoeveel vis er nog overblijft. “Een betere schatting van de hoeveelheid die we uit zee halen, kan helpen om ons ervan te verzekeren dat we ook in de toekomst voldoende vis hebben,” stelt onderzoeker Daniel Pauly.