ijsje

Iemand die net een grote overwinning heeft behaald, ervaart een bepaald gerecht anders dan een verliezer. Alles smaakt namelijk beter als je wint.

“Emoties beïnvloeden de smaak van zoet, zout, bitter, zuur en umami”, zegt professor Robin Dando van de Cornell universiteit. “Deze emoties kunnen voortkomen uit plezierige of onplezierige gebeurtenissen in het leven. De winst of verlies van een wedstrijd beïnvloedt de perceptie van smaak.”

Onderzoekers gaven fans van een hockeyteam na de wedstrijd een citroensorbet en gezouten karamelijs. Normaal gesproken gaven de fans een hogere waardering voor het karamelijsje, maar na winst van hun team genoten ze óók van de citroensorbet.

“Hoewel de smaken zout, umami en bitter niet worden beïnvloedt door winst en verlies, geldt dit juist wel voor zoet”, zegt Dando. “Opvallend is dat wanneer fans ontevreden zijn over het eindresultaat, dat zij zure gerechten zouter vinden smaken.”

Emotionele eters
Misschien denk je nu: wat een nutteloos onderzoek. Maar dat is niet waar. De dingen die jij meemaakt – en die je voelt – hebben een invloed op je smaakperceptie. Dit onderzoek kan emotionele eters helpen, die zichzelf verdoven met voeding. Emotionele eters hebben vaak gezondheidsproblemen, zoals overgewicht.

Hedonisch eten
“Wanneer we ons niet goed voelen, gaan we hedonisch eten, oftewel eten voor het plezier”, vervolgt Dando. “Vaak kiezen we dan juist voor ongezond voedsel. Dit is de reden waarom je voor een ijsje kiest als je team verliest, terwijl je anders tevreden bent met normaal eten.”