TECHNOLOGIE  Als u inlogt op uw mailaccount, verwacht u de mail van uzelf tegen te komen. Toch kan het voorkomen dat u per ongeluk in het mailaccount van iemand anders komt. Door een fout bij de Amerikaanse mobiele provider AT&T werden verschillende mobiele internetgebruikers deze week doorgestuurd naar andere accounts.

Zo probeerde een moeder op haar mobieltje in te loggen op Facebook, maar kwam terecht op accounts van onbekenden. Het internet wist niet meer wie wie was en verloor de controle. Dit is een zeer ernstig probleem, want tegenwoordig staan veel persoonlijke gegevens van mensen op het world wide web. “Het feit is dat het binnenkort misschien weer gebeurt en dan met misschien iets veel belangrijker dan Facebook”, vertelt Nathan Hamiel van de onderzoeksorganisatie Hexagon Security Group.

Candace Sawyer probeerde vorige week in te loggen op Facebook op haar Nokia smartphone. Ze werd gevraagd een gebruikersnaam en wachtwoord in te vullen. “Ik kwam terecht op een profiel van een blank persoon, terwijl ik dat niet ben”, vertel Sawyer. Daarna vroeg ze aan haar zus Mari om in te loggen op haar telefoon. Mari belandde op het profiel van een andere vrouw. “Ik dacht: misschien is deze telefoon verkeerd”, zegt Sawyer.

Experts beweren dat dit een zeldzaam verschijnsel is. Het ligt aan een fout in de infrastructuur die de telefoons met internet verbindt, waarschijnlijk aan een niet goed functionerende cookie. De experts denken dat dit niet alleen op een mobiele telefoon kan gebeuren, maar ook gewoon op een computer.

Het is nog onduidelijk hoe grootschalig het probleem is. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan. De kans dat hetzelfde probleem zich voordoet bij banksites is klein. Sites als Rabobank.nl en Abnamro.nl maken namelijk gebruik van meer beveiligingen dan een site als Facebook.