Facebook kan zelfcontrole flink aantasten

Nieuw onderzoek wijst erop dat Facebook-gebruikers die zich sterk verbonden weten met hun Facebook-vrienden hun gevoel voor eigenwaarde zien stijgen als ze op Facebook zitten. Daarna hebben ze echter aanzienlijk minder controle over zichzelf.

Dat schrijven wetenschappers in het blad Journal of Consumer Research. De onderzoekers van Columbia Business School baseren hun conclusie op experimenten.

Gevoel voor eigenwaarde
In een eerste experiment vulden proefpersonen eerst een vragenlijst in waaruit bleek hoe sterk ze zich met hun Facebook-vrienden verbonden voelden. Daarna werd de groep in tweeën gesplitst: de ene groep ging vijf minuten op Facebook rondkijken. De andere groep kreeg de opdracht om kort iets op te schrijven over een bezoekje aan Facebook. Daarna vulden de proefpersonen een vragenlijst in waaruit bleek hoe het zat met hun gevoel voor eigenwaarde. Ongeacht of ze nu aan Facebook gedacht hadden of de site echt bezocht hadden: de proefpersonen die zich niet zo verbonden voelden met hun Facebook-vrienden zagen hun gevoel voor eigenwaarde niet stijgen. Maar de proefpersonen die zich wel sterk verbonden voelden met hun Facebook-vrienden zagen hun gevoel voor eigenwaarde wel toenemen.

Informatie delen
In een tweede experiment kregen proefpersonen opnieuw de opdracht om op Facebook rond te kijken. De ene groep moest zich daarbij richten op statusupdates en informatie die anderen met hen deelden, terwijl de andere groep zich moest richten op de informatie die zijzelf met anderen deelden. De onderzoekers moeten concluderen dat rondkijken op Facebook enkel tot een sterker gevoel voor eigenwaarde leidde, wanneer mensen gericht waren op de informatie die zij aan anderen presenteerden. “We ontdekten dat mensen een sterker gevoel voor eigenwaarde ervaren wanneer ze zich richten op het beeld dat ze aan sterke banden in hun sociale netwerk, presenteren,” vertelt onderzoeker Keith Wilcox. “Dit suggereert dat ook al delen mensen op sociale media dezelfde positieve informatie met mensen waar ze zich sterk en zwak mee verbonden voelen, ze zich alleen beter voelen over zichzelf als de informatie ontvangen wordt door mensen waar ze zich sterk mee verbonden weten.”

…meer Facebookvrienden ook meer stress oplevert?

Zelfcontrole
En dat verhoogde gevoel van eigenwaarde heeft ook invloed op het gedrag, zo blijkt uit een derde en vierde experiment. Het kan de zelfcontrole van mensen zowel online als offline aantasten. Onderzoekers lieten proefpersonen hun Facebook-accounts checken of nieuwsartikelen op de site van CNN lezen. Vervolgens kregen de proefpersonen twee etenswaren voorgeschoteld: een koekje of een aanzienlijk gezondere mueslireep. De proefpersonen die met Facebook bezig waren geweest, kozen veel vaker voor een koekje. In een ander experiment kregen proefpersonen de opdracht rond te kijken op Facebook of op de site TMZ.com (een site over beroemdheden). Daarna kregen ze een puzzel die ze op moesten lossen. Proefpersonen die op Facebook rondneusden, gaven tijdens het oplossen van de puzzel aanzienlijk vaker op.

De onderzoekers voerden ook nog een online onderzoek uit. Ze vroegen proefpersonen onder meer naar hun lengte en gewicht, het aantal creditcards dat ze hadden, hoeveel schuld er op deze creditcards stond en hoeveel vrienden ze offline hadden. “De resultaten suggereren dat een groter gebruik van sociale netwerken geassocieerd wordt met een groter BMI, meer eetbuien, een lagere kredietwaardigheid en een grotere schuld op de creditcards voor mensen die zich sterk verbonden voelen met hun sociale netwerk.” Het onderzoek en de conclusies zou met name interessant zijn voor beleidsmakers, zo stellen de onderzoekers. Ze wijzen erop dat zelfcontrole een belangrijk mechanisme is als het gaat om het behouden van de sociale orde en het welzijn van de burger. “Het kan heel waardevol zijn voor wetenschappers en beleidsmakers om het gebruik van sociale netwerken verder te bestuderen, om beter te begrijpen welke consumenten met name kwetsbaar zijn voor negatieve psychologische en sociale consequenties.”

"Social networks may inflate self-esteem, reduce self-control" - Columbia Business School
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door birgerking (cc via Flickr.com).