candycrush

Farmville en Candy Crush: het zijn niet alleen maar vrij zinloze vormen van tijdverdrijf. Dat blijkt uit onderzoek. Als je de spelletjes met familieleden speelt, zorgen ze er namelijk voor dat de familiebanden worden versterkt.

Dat hebben onderzoekers van Concordia University ontdekt. Ze baseren hun conclusies op onderzoek onder gebruikers van sociale netwerken die op die sociale netwerken tevens spelletjes speelden. De proefpersonen vulden diverse vragenlijsten in en werden door de onderzoekers ondervraagd over hun ervaringen met de spelletjes op sociale netwerken. De onderzoekers waren daarbij met name geïnteresseerd in het contact dat de proefpersonen middels die spelletjes met familieleden hadden.

Betere gesprekken
Uit het onderzoek blijkt dat de spelletjes heel belangrijk zijn voor de relatie met familieleden. De spelletjes geven familieleden een gespreksonderwerp en verbeteren zo ook daadwerkelijk de tijd die familieleden met elkaar doorbrengen, ook al komt bij de meeste spelletjes op sociale netwerken niet eens directe communicatie kijken. Volgens de onderzoekers bieden de sociale netwerken familieleden een manier om de interactie met elkaar aan te gaan en sociale verplichtingen na te komen.

Verre familieleden
De spelletjes blijken er bovendien voor te zorgen dat de banden tussen verre familieleden wordt aangehaald. Veel proefpersonen melden middels spelletjes op sociale netwerken contact te hebben gelegd met neven of nichten of de connecties met oudere tantes te hebben aangescherpt.

Dag, generatiekloof!
Wat de onderzoekers met name verraste, was het feit dat de spelletjes op sociale netwerken meerdere generaties met elkaar verbinden. “Het zijn niet alleen broers en zussen van begin twintig die de spelletjes op sociale netwerken gebruiken om contact te leggen,” vertelt onderzoeker Kelly Boudreau. “Grootvaders spelen de online spelletjes met kleindochters en moeders met hun zonen. Deze interactie tussen meerdere generaties bewijzen dat sociale netwerken zowel communicatie- als generatiekloven wegnemen.”

Het onderzoek is niet alleen interessant voor gebruikers van sociale netwerken die een manier zoeken om het contact met een verloren gewaande oom aan te scherpen. Ook spelletjesmakers kunnen er hun voordeel mee doen. “Families die samen spelen, spelen langer en hebben als spelers een groter plichtsgevoel naar elkaar toe,” vertelt onderzoeker Mia Consalvo. “Dat gedrag kan ervoor zorgen dat spelletjes een langere levensduur hebben dan deze zouden hebben wanneer alleen vrienden of vreemden samen spelen. Ontwerpers zouden dat in gedachten moeten houden wanneer ze de volgende generatie spelletjes voor op sociale netwerken ontwerpen.”