Archeologen hebben in Egypte verschillende stenen gevonden met daarop afbeeldingen van farao Hatsjepsoet als vrouw. Deze vrouwelijke farao werd in haar tijd vaak als man afgebeeld, dus het is bijzonder om stenen te vinden waar ze ‘gewoon’ als vrouw op staat.

Hatsjepsoet moest zich als vrouwelijke farao voorzichtig manoeuvreren om op de troon te blijven zitten. Typerend voor haar tactiek is dat zij na haar kroning op vrijwel alle officiële afbeeldingen als man verschijnt, inclusief de ceremoniële baard. Op Scientias.nl verscheen eerder dit jaar een uitgebreid artikel over het leven van de beste farao ooit.

De nieuwe stenen zijn gevonden op het eiland Elephantine, nabij de Egyptische stad Aswan. Het was een gebouw voor de Egyptische god Chnoem, laat Dr. Felix Arnold weten. Hij leidde de expeditie. Het gebouw is later ontmanteld, waarna dertig stenen blokken werden gebruikt als fundering van de Chnoemtempel van Nectanebo II. Farao Nectanebo II leefde ruim duizend jaar later dan Hatsjepsoet.

De rode lijnen geven het oorspronkelijke beeld van Hatsjepsoet als vrouw weer. Later is ze vervangen door een mannelijke koning.

De rode lijnen geven het oorspronkelijke beeld van Hatsjepsoet als vrouw weer. Later is ze vervangen door een mannelijke koning.

Hatsjepsoet is uit de geschiedenisboeken geschrapt. Hier was ze te zien.

Hatsjepsoet is uit de geschiedenisboeken geschrapt. Hier was ze te zien.

Thutmosis III wist Hatsjepsoet
De archeologen denken dat het gebouw is gerealiseerd toen Hatsjepsoet nog niet lang farao was en dus nog als vrouw werd afgebeeld. Er zijn weinig andere gebouwen bekend waar Hatsjepsoet als vrouw schittert, waardoor dit een bijzondere ontdekking is. Zeker ook omdat tijdens het bewind van Thutmosis III vermeldingen van Hatsjepsoet zijn geschrapt. Tevens zijn toen haar beelden vervangen door een mannelijke koning, namelijk haar overleden man Thutmosis II.

Reconstructie
De dertig blokken kunnen gebruikt worden om het gebouw voor Chnoem te reconstrueren. Arnold beweert dat het oorspronkelijke bouwwerk een kamer voor Chnoem had, omringd door pilaren. Op de pilaren waren goden afgebeeld, zoals Chnoem, Imi-peref (“Hij die in zijn huis is”) en Nebet-menit (“Dame van de meerpaal”).