“May the Force Be With You”. Iedereen weet uit welke filmreeks dit citaat komt. Zelfs mensen die de Star Wars-films nog nooit hebben gezien. Wetenschappers hebben nu ontrafeld hoe dit komt.

Christian Danescu-Niculescu-Mizil en zijn collega’s van de Cornell Universiteit vergeleken beroemde citaten uit duizend films met andere soortgelijke – maar minder populaire – zinnen uit dezelfde films. Zo gebruikten Mizil en zijn collega’s de zinnen “I think it’s time to try some unsafe velocities” en “No cold feet, or any other parts of our anatomy” uit de film Star Trek: Nemesis, zo is te lezen in het paper dat gepubliceerd is op Arxiv.org.

De proefpersonen die meededen aan het onderzoek kregen vervolgens de beroemde en de minder bekende citaten te zien. Deze proefpersonen – die de films niet hadden gezien – moesten aangeven welk citaat bekend was en welk citaat minder bekend was. Gemiddeld wisten de deelnemers 75% van de bekende citaten eruit te plukken. Opvallend veel!

Wist u dat…

…pas veertig jaar na de ontwikkeling van de eerste film het eerste beroemde citaat werd uitgesproken? Lees de geschiedenis van de film.

Wat blijkt: beroemde citaten hebben vaak een bijzondere grammaticale structuur. Zo zult u een citaat niet vaak aantreffen in een boek of artikel, omdat het grammaticaal niet altijd klopt. Daarnaast maakt een beroemd citaat vaak gebruik van onbepaalde voornaamwoorden of werkwoorden in de verleden tijd. Hierdoor zijn de beroemde citaten vaak door iedereen te gebruiken: man of vrouw, arm of rijk. “May The Force Be With You” is daar een goed voorbeeld van.

De wetenschappers concluderen dat de reclamebureaus dezelfde ‘trucs’ gebruiken om consumenten te verleiden om op advertenties te klikken.