Sommige mensen zweren erbij: een slaapmutsje. Een nieuw onderzoek toont echter aan dat we er echt niet beter van slapen gaan.

De onderzoekers verzamelden tien gezonde mannen en zetten ze gedurende enige tijd voor het slapengaan een drankje voor. Sommige mannen kregen een drankje zonder alcohol, anderen met weinig of veel alcohol. De proefpersonen moesten de drankjes 100 minuten voordat ze naar bed gingen opdrinken. Met behulp van een EEG werd er gekeken wat er vervolgens gebeurde.

Oppervlakkiger
Het eerste half uur van de slaap leek het slaapmutsje te werken. De mannen die alcohol hadden gedronken, sliepen prima. Maar daarna veranderde dat. Hun slaap werd oppervlakkiger. En hoe meer de proefpersonen hadden gedronken, hoe erger het was.

WIST U DAT…

Zenuwstelsel
De scans verklaarden hoe dat kwam. “Normaal gesproken is tijdens de slaap het parasympathisch zenuwstelsel – dat verantwoordelijk is voor activiteiten die te maken hebben met rust – dominanter dan het sympatisch zenuwstelsel – dat verantwoordelijk is voor stimulerende activiteiten. De alcohol bleek het parasympathische zenuwstelsel te onderdrukken. Het resultaat: “Moeite om in slaap te komen, moeite om wakker te worden, een tekort aan diepe slaap en moeite om in slaap te blijven,” somt onderzoeker Seiji Nishino op.

Grote hoeveelheden
“Men neemt aan dat een slaapmutsje helpt om te slapen en dan met name in slaap te komen. Dat kan kloppen voor sommige mensen die hele kleine hoeveelheden alcohol nemen. Maar het moet worden opgemerkt dat grote hoeveelheden alcohol de kwaliteit van de slaap verstoren.”

De onderzoekers benadrukken dat mensen die vaak voor het slapengaan alcohol nuttigen hun parasympathische zenuwstelsel chronisch onderdrukken. Dat kan leiden tot grote problemen: bijvoorbeeld ziekte.