Wetenschappers werken in opdracht van Ford aan een hybride auto die uw gedrag kan voorspellen en zo efficiënt met de brandstof om kan gaan.

De onderzoekers maken gebruik van software die eerder door Google werd ontwikkeld. Deze software houdt bij hoe de bestuurder zijn auto benut. Die informatie wordt gebruikt om een model op te stellen. Aan de hand van dit model kan de auto – niet onverdienstelijk – voorspellen waar u heengaat en via welke route u dat gaat doen.

Internet
Zo achterhaalt de auto via internet waar hij zich bevindt en hoe laat is. Op basis van die gegevens kan de software een lijst opstellen met mogelijke bestemmingen. En op basis van die lijst kan de auto beslissen om de brandstof te sparen en het eerste eindje op elektriciteit te rijden. Of andersom. De auto kan dat zelf beslissen – bijvoorbeeld op basis van gegevens die tijdens eerdere ritten zijn verzameld – of de bestuurder kan enkele basisregels opstellen waaraan de software de situatie kan toetsen. Bijvoorbeeld: bij korte routes geen brandstof verbruiken.

WIST U DAT…

…er ook gewerkt wordt aan een systeem zodat u zonder uw handen aan het stuur te houden 120 kunt rijden?

Verkeerslicht
Zo kunnen bestuurders er bijvoorbeeld voor kiezen om de elektriciteit te sparen voor in een gebied met veel verkeerslichten. Of om in een gebied met reeds veel luchtvervuiling niet op brandstof, maar op elektriciteit te rijden.

De Google-software werd vorig jaar al ontwikkeld, maar mag vanaf deze week ook door andere bedrijven gebruikt worden. Wetenschappers zijn er nog wel even zoet mee. Zo willen ze zien te achterhalen hoelang het duurt voordat de auto het gedrag van de bestuurder echt kent. Een eenvoudig patroon zoals elke dag naar het werk rijden, is niet zo lastig. Maar ontdekken dat de bestuurder bij temperaturen hoger dan 25 graden Celsius regelmatig naar het strand rijdt, is moeilijker.