De forel heeft een heus kompas in zijn neus

Een forel weet precies waar hij heen moet en wetenschappers denken nu achterhaald te hebben hoe de vis dat weet. Het dier heeft magnetische cellen in zijn neus die hem als een kompas in de goede richting leiden.

Dat schrijft een internationaal team van wetenschappers in het blad Proceedings of the National Academy of Sciences. Ze wijzen erop dat er in de afgelopen jaren veel bewijs is gevonden voor het feit dat verschillende dieren een magnetisch veld kunnen detecteren. “Maar de onderliggende fysiologie blijft slecht begrepen,” zo schrijven de onderzoekers.

Cellen
En daar brengen ze met hun studie verandering in. Ze bestudeerden daartoe de forel: een vis waarvan vermoed werd dat ook deze het magnetisch veld van de aarde kon waarnemen. De onderzoekers verzamelden enkele cellen van de forel. Ze haalden deze uit een weefsel in de neus.

…het menselijk lichaam het magnetisch veld in theorie kan waarnemen?

Magnetisch
Om aan te tonen dat deze cellen magnetisch waren, lieten de onderzoekers deze los in een roterend magnetisch veld. Zo ontdekten ze dat in de cellen stofjes zaten die dit magnetisch veld slaafs volgden, de cellen met zich meeslepend. “Waarschijnlijk gaat het om magnetiet.” Dankzij magnetiet weet een forel dus altijd waar deze zich ten opzichte van het magnetisch veld van de aarde bevindt.

De magnetische cellen bleken ook nog eens heel sterk te zijn. “De waargenomen waarden (4 tot 100 fAm2) overstijgen de eerdere schattingen (0,5 fAm2) enorm.” (…) “Onze resultaten laten zien dat de geïdentificeerde magnetische cellen in staat zijn om heel snel kleine veranderingen in het externe magnetische veld te detecteren.” Uit nader onderzoek moet blijken of ook andere dieren op deze wijze het magnetische veld detecteren.

"Magnetic characterization of isolated candidate vertebrate magnetoreceptor cells" - PNAS.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Erik Meldrum(cc via Flickr.com).