afvallen

Wie af wil vallen, doet er verstandig aan om afbeeldingen van heel dunne modellen even te mijden. Onderzoek toont namelijk aan dat die afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen meer moeite hebben om af te vallen en in sommige gevallen zelfs juist zwaarder worden.

Dat blijkt uit onderzoek van Anne-Kathrin Klesse, verbonden aan de Universiteit Maastricht. Ze baseert haar conclusies op experimenten.

Experiment
Klesse verzamelde eerstejaars studentes die af wilden vallen en liet ze deelnemen aan een dieetprogramma dat een week duurde. De proefpersonen kregen een dagboekje waarin ze hun eetgewoontes moesten opschrijven. De helft kreeg een dagboek met op de kaft een foto van een heel dun model. De andere helft kreeg een boekje met daarop een neutrale foto (een meetlint). Een tweede groep proefpersonen nam aan datzelfde dieetprogramma deel, maar nu kreeg de helft een dagboekje met een foto van het dunne model en de andere helft een dagboekje met datzelfde model, maar dan zo gefotoshopt dat het een doorsnee, gemiddeld gewicht had.

Verwachtingen en resultaten
In beide experimenten bleken proefpersonen die regelmatig geconfronteerd werden met het dunne model er minder op te vertrouwen dat ze hun doel zouden gaan halen. En ze boekten ook daadwerkelijk minde resultaat dan de proefpersonen die het dunne model niet regelmatig onder ogen kregen. De proefpersonen die een boekje hadden met daarop een dun model vielen minder snel af en kwamen soms zelfs aan.

Klesse denkt de resultaten wel te kunnen verklaren. “Mensen die lijnen raken gedemotiveerd om nog moeite en energie te steken in het, voor hun gevoel, toch onhaalbare doel, waardoor ze er vanaf zien. Een extreem dun model laat een einddoel zien dat erg ver weg ligt van je ‘huidige zelf’. De grote discrepantie hiertussen lokt inconsistent gedrag uit (bijvoorbeeld ongezonde snacks eten).”