Fytoplankton creëert wolken boven de Grote Oceaan

fytoplankton

Bijna het hele jaar zijn er wolken boven de Grote Oceaan te zien. Het is daarmee één van de bewolktste gebieden op aarde. Wetenschappers beweren dat fytoplankton daarvoor verantwoordelijk is.

Wetenschappers berekenden hoeveel deeltjes en gassen deze piepkleine organismen uitstoten. Deze deeltjes vormen de ‘zaadjes’ waaruit wolken groeien. Een goed voorbeeld is zeespray, dat door fytoplankton verrijkt wordt met organische materie. Een ander voorbeeld is dimethylsulfidegas, dat door fytoplankton wordt uitgestoten. Dit gas transformeert in sulfaten, die condensatiekernen vormen waaromheen wolken ontstaan.

De onderzoekers van de universiteit van Washington analyseerden de hoeveelheid wolken op satellietbeelden, gemaakt door NASA’s Terra-satelliet. Ze vergeleken de beelden met gegevens over de verdeling van chlorofyl-a in de Grote Oceaan. Dit is een type chlorofyl dat biologische activiteit in oceanen verraadt.

Veel wolken in de zomer
Wat blijkt: organismen in de oceaan verhogen het aantal wolkdruppels met 60%. Dit melden de wetenschappers in het wetenschappelijke vakblad Science Advances. In de zomer is het effect het sterkst, maar dat komt omdat de populatie algen en bacteriën dan flink toeneemt.

Het feit dat fytoplankton wolken creëert is belangrijk om te weten. Wolken reflecteren zonlicht en koelen de aarde af. Er wordt ongeveer 10 watt zonnestraling per vierkante meter teruggekaatst. Daarom is fytoplankton ook belangrijk als wapen in de strijd tegen de opwarming van de aarde.