De aswolk van de IJslandse vulkaan Grimsvotn wordt wereldwijd goed in de gaten gehouden. Maar gaat ‘ie ook voor problemen zorgen?

Een aswolk en vliegverkeer: dat is geen goede combinatie, zo bleek ook wel vorig jaar toen Eyjafjallajökull vliegtuigen gedurende lange tijd aan de grond hield. Logisch dat de ogen van alle grote vliegtuigmaatschappijen nu op Grimsvotn gericht zijn. Maar wat mogen we verwachten?

Meer

Lees hier waarom as en een vliegtuig niet zo goed samengaan.

Engeland
De as verspreidt zich steeds verder. Naar verwachting bereikt het morgenochtend Groot-Brittannië. En ook het noorden van Rusland zou tegen die tijd bedekt zijn met as. IJsland heeft een deel van het vliegverkeer inmiddels stilgelegd.

Voorzichtig
Toch zijn experts voorzichtig wanneer ze gevraagd wordt uitspraken te doen over hoe de hele situatie zich gaat ontwikkelen. De uitbarsting is vrij heftig: het is de sterkste uitbarsting van de Grimsvotn in honderd jaar tijd. Maar laten we dat direct even in het juiste perspectief plaatsen: die uitbarsting komt qua heftigheid niet in de buurt van de taferelen die we vorig jaar rondom Eyjafjallajokull zagen. “Dat (de situatie van vorig jaar, red.) was een ongebruikelijke vulkaan, een ongebruikelijke omvang van de distributie van as en een ongebruikelijk weerpatroon,” legt onderzoeker Pall Einarsson uit. “Dat allemaal samen maakte het leven in Europa lastig.”

As
De asdeeltjes van de Grimsvotn zouden veel groter zijn. Het resultaat: ze vallen sneller naar beneden. Vandaar dat de problemen tot alsnog beperkt blijven tot de IJslandse luchthaven.

Niemand kan natuurlijk voorspellen hoe zich dat verder gaat ontwikkelen, maar vooralsnog lijken de omstandigheden die de problematiek rondom Eyjafjallajokull mede mogelijk maakten niet samen te vallen. En daarmee zouden we dit keer goed moeten wegkomen.

Grimsvotn barstte zaterdag uit en heeft een pluim van zo’n dertien kilometer hoog geproduceerd. Inmiddels neemt de activiteit van de vulkaan echter af.