Gaat vogelvriendelijk glas jaarlijks miljarden vogels redden?

vogelproof-glas

Jaarlijks vliegen wereldwijd miljarden vogels tegen gebouwen aan. Veel vogels overleven zo’n smak niet. Wetenschappers komen met een slimme oplossing om het aantal vogelcrashes te verlagen: vogelvriendelijk glas.

Al sinds 1990 houdt het New York City Audubon twaalf belangrijke gebouwen in de stad in de gaten, zoals het Metropolitan Museum of Art en het Time Warner Center. De onderzoekers concluderen dat er jaarlijks minimaal 90.000 vogels tegen deze gebouwen aanvliegen. Mogelijk denken vogels dat spiegels gaten in gebouwen zijn, omdat de lucht wordt weerspiegeld. Vaak zijn migrerende vogels het slachtoffer van een crash, omdat zij zo snel mogelijk een grote afstand moeten afleggen. Deze migrerende vogels maken inschattingsfouten. Ze kennen de omgeving immers nauwelijks.

Links: wat vogels zien. Rechts: wat mensen zien.
Amerikaanse onderzoekers van diverse instellingen, waaronder de universiteit van Fordham, plaatsten het vogelvriendelijke glas en normaal glas in een ondergrondse tunnel onder de dierentuin van de Bronx. Vervolgens lieten zij vogels vrij. De vogels ontweken het vogelvriendelijke glas, in tegenstelling tot het normale glas. De wetenschappers lieten de vogels natuurlijk niet echt crashen: voor het normale glas hing een net om de vogels op te vangen.

“Er is zeker een markt voor vogelvriendelijke producten”, vertelt Christine Sheppard van de Bronx dierentuin aan The New York Times. “Graag helpen wij bedrijven die hier iets mee willen doen. Ons doel is om een onafhankelijk onderzoeksinstituut te worden.”

Onzichtbare lijnen
Het vogelvriendelijke glas zal er ongeveer net zo uitzien als normaal glas. Het oppervlak bevat een patroon, dat alleen zichtbaar is in ultraviolet licht. Vogels kunnen niet om het patroon heen, terwijl mensen niet tegen lijnen aankijken. Een voorbeeld van een bedrijf dat op dit moment vogelvriendelijk glas levert is Ornilux.

Uit het onderzoek blijkt dat het vogelvriendelijke glas het meest effectief is wanneer de verticale lijnen tien centimeter van elkaar zijn verwijderd. De horizontale lijnen moeten vijf centimeter uit elkaar staan.