gadget

Wanneer is een technologisch product cool? En wat moet er gebeuren wil zo’n cool technologisch product niet langer cool worden gevonden? Wetenschappers zochten het uit en ze ontdekten onder meer dat technologische producten minder cool worden naarmate meer mensen ze cool vinden.

“Iedereen zegt te weten wat ‘cool’ is, maar wij wilden naar de kern ervan: wat is ‘cool’ nu eigenlijk?” legt onderzoeker S. Shyam Sundar uit. Uit het resulterende onderzoek blijkt dat gadgets pas cool zijn als hun uiterlijk klopt, als ze aantrekkelijk, origineel en prikkelend zijn.

Golf
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat een coole gadget de wereld met golfbewegingen verovert. Het begint met mensen buiten de mainstream die de gadget omarmen. Als zij helemaal enthousiast zijn, volgt het grote publiek.

“Zodra een product in de ogen van de subcultuur minder aantrekkelijk is, wordt het minder cool en daarin zit de uitdaging”

Minder cool
Maar daarmee is de kous niet af, zo stellen de onderzoekers. Ze tonen aan dat de mate waarin een product cool wordt gevonden aangetast wordt door elke verandering die deze doormaakt. Dus wanneer het grote publiek het product omarmt, wordt het product in de ogen van de ‘outsiders’ die de gadget als eerste omarmen, minder cool en dat doet afbreuk aan de mate waarin iedereen het product cool vindt.

Uitdaging
“Het lijkt een proces te zijn,” stelt Sundar. “Zodra een product in de ogen van de subcultuur minder aantrekkelijk is, wordt het minder cool en daarin zit de uitdaging.” De meeste bedrijven willen dat hun producten zo cool mogelijk worden en vervolgens willen ze er zo veel mogelijk van verkopen. Maar wanneer dat lukt, is het snel gedaan met het succes. Om het succes vast te houden, moeten bedrijven met nieuwe dingen komen waardoor hun producten toch cool blijven. “Het onderschrijft hoe belangrijk het is dat er binnen bedrijven een innovatieve cultuur is. Een bedrijf dat producten wil maken die cool blijven, moet continu vernieuwen.”

Overigens wil dat niet zeggen dat gadgets die uit de gratie raken voor altijd ten dode zijn opgeschreven. Jaren later kunnen ze opnieuw weer cool worden. Een mooi voorbeeld is de LP-speler die tegenwoordig weer mateloos populair is.