Gamen is goed voor uw cognitieve en sociale vaardigheden

controller

Nieuw onderzoek toont aan dat gamen een positief effect kan hebben op onze cognitieve en sociale vaardigheden. Strategische games stimuleren ons geheugen, redeneren en de ruimtelijke navigatie. Zelfs de omstreden schietspelletjes hebben die positieve bijwerking.

Dat blijkt uit een onderzoek van Isabela Granic, Adam Lobel en Rutger Engels, onderzoekers aan de Radboud Universiteit Nijmegen. De drie onderzoekers bestudeerden honderden internationale publicaties over gaming en de effecten op cognitieve, emotionele en sociale vaardigheden van de gamers. “Er wordt al decennialang onderzoek gedaan naar de negatieve effecten van gamen. De uitkomsten daarvan moeten zeker niet worden genegeerd,” aldus Granic, hoogleraar Developmental psychopathology. “Maar om de impact van videogames op de ontwikkeling van kinderen en adolescenten te begrijpen, is een evenwichtiger overzicht nodig en dat geven wij in onze publicatie,” vervolgt Granic.

Shootergames
Uit het onderzoek blijkt dat het spelen van videogames ruimtelijke navigatie, redeneren, geheugen en waarneming stimuleren. Zelfs spelers van ‘shootergames‘ – dit zijn zeer gewelddadige games – blijken beter te kunnen nadenken over driedimensionale objecten. Bij spelers van andere games, zoals puzzels of roleplaying-games werden deze effecten niet gevonden.

Kinderen
Strategische videospelletjes maken kinderen tot betere probleemoplossers. Daarnaast functioneren de kinderen op school beter en halen ze hogere cijfers. Granic: “Als kinderen games spelen, moeten zij keuzes maken, problemen oplossen en snel reageren op nieuwe situaties. Games zijn interactief. Daardoor leren gamers snel. Dat is een verschil met de computer of de telefoon.” ‘Angry Birds‘, een makkelijk toegankelijk spelletje kan de stemming van de spelers verbeteren, bevordert de ontspanning en emotionele veerkracht en weert angst af. “Door te leren omgaan met mislukkingen in games, bouwen kinderen emotionele veerkracht op waarop zij kunnen vertrouwen in hun dagelijks leven,” aldus Granic.

De onderzoekers zouden nu graag zien dat teams van psychologen, artsen en gameontwerpers een samenwerkingsverband aangaan om videogames te integreren in hun traditionele therapie. De onderzoekers hebben, samen met een gamedevelopmentbedrijf uit Utrecht reeds een videogame ontwikkeld om kinderen met angst weerbaarder te maken.

Bronmateriaal

Fout gevonden?

Voor jou geselecteerd