Mooie dingen!

Dat suggereert een nieuw onderzoek, uitgevoerd door Cancer Research UK en gepubliceerd in het blad Nicotine & Tobacco Research. Het onderzoek wijst uit dat jongeren minder sterk geneigd zijn om een sigaretje te proberen als er op elke sigaret – en dus niet alleen op de verpakking – een gezondheidswaarschuwing staat. Ook voor een sigaret met een vreemd kleurtje – bijvoorbeeld knalgroen – blijken jongeren terug te deinzen.

Minder begeerlijk
“Het onderzoek laat zien hoe sigaretten een belangrijk communicatiemiddel kunnen zijn en dat het veranderen van hun uiterlijk – met een gezondheidswaarschuwing of een onaantrekkelijke kleur – deze minder begeerlijk maakt,” vertelt onderzoeker Crawford Moodie. De onderzoeksresultaten zijn belangrijk, omdat “jonge mensen die beginnen met roken sterk geneigd zijn om dat te blijven doen, dus alles wat deze groep van roken afhoudt, kan helpen om potentiële gezondheidseffecten op latere leeftijd af te wenden.”

Afbeelding: Cancer Research UK.

Jongeren
De onderzoekers baseren hun conclusies op een onderzoek onder 1000 jongeren die tussen de 16 en 24 jaar oud waren. De jongeren werd om een reactie gevraagd op verschillende sigaret-ontwerpen. De kans dat jongeren die reeds rookten en jongeren die nog nooit gerookt hadden een sigaret met een gezondheidswaarschuwing wilden opsteken, bleek gemiddeld zo’n drie keer kleiner te zijn dan de kans dat zij een ‘gewone’ sigaret wilden opsteken. Met name rokers bleken door de sigaret met gezondheidswaarschuwing te worden afgeschrikt. Daarnaast gaven de jongeren aan dat ook groene sigaretten een stuk minder begeerlijk waren dan de ‘gewone’ sigaret.

Het onderzoek wijst op een nieuwe manier om jongeren bij de sigaret vandaan te halen. Eerder bleken een accijnsverhoging en mediacampagnes al aardig effectief. Maar deze studie suggereert dat het ook kan helpen om de sigaret in een nieuw jasje te steken.