Gebit van Triceratops was zijn tijd vooruit

Triceratops

De dinosaurus Triceratops had bijzondere tanden. Dit concluderen paleontologen die het gebit van deze dino hebben geanalyseerd. De Triceratops kon zijn tanden gebruiken om te kauwen, waardoor de dinosaurus een gevarieerder dieet had dan hedendaagse reptielen.

Reptielen hebben geen tanden die op elkaar vallen, zoals de kiezen van mensen. Zij kunnen hierdoor niet kauwen. De meeste plantenetende zoogdieren kunnen wel kauwen, omdat dit noodzakelijk is om planten fijn te malen.

“We namen altijd aan dat dinosaurussen niet op dezelfde aten als zoogdieren, maar nu blijken de dino’s toch complexer te zijn”, vertelt professor Gregory Erickson van de staatsuniversiteit van Florida. Erickson en ingenieur Brandon Krick ontdekten dat de tanden van de Triceratops uit vijf lagen van weefsel bestonden. De complexe tanden van bizons en paarden hebben slechts vier lagen; krokodillen en andere reptielen twee. Erickson: “Iedere laag heeft een functie. Ze bestaan niet voor niets.”

De onderzoekers maakten een 3D-model van het gebit van een Triceratops. En de resultaten zijn fascinerend. Erickson: “Stel, je zou de tanden van een dinosaurus in de bek van een koe stoppen, dan zou dit werken.” De verschillende lagen verminderden wrijving tijdens het bijten en zorgden ervoor dat een Triceratops efficiënter kon eten.