Gebrek aan slaap beschadigt mogelijk het brein

slapen

Een groot deel van ons leven brengen we slapend door. Maar waarom eigenlijk? Wetenschappers komen een stukje dichter bij een antwoord op die prangende vraag nu nieuw onderzoek suggereert dat slapen van cruciaal belang is, willen we ons brein gezond houden.

Dat concluderen onderzoekers na een kleinschalig experiment. Ze verzamelden vijftien gezonde mannen en zorgden ervoor dat deze één nacht heel slecht (lees: amper) sliepen. Ook bestudeerden de onderzoekers de mannen nadat deze acht uur op rij hadden geslapen.

Nadat de mannen een nachtje amper hadden geslapen, nam de concentratie van de moleculen NSE en S-100B in het bloed toe. NSE en S-100B zijn hersenmoleculen die in aantal toenemen wanneer het brein beschadigd raakt. “Dus onze resultaten wijzen erop dat een gebrek aan slaap neurodegeneratieve processen promoot,” stelt onderzoeker Christian Benedict.

“Kortom, de resultaten van dit experiment wijzen erop dat een goede nacht slaap wel eens cruciaal kan zijn voor het handhaven van de gezondheid van het brein.” Het volledige onderzoek is terug te vinden in het blad SLEEP.

"Sleep to Protect Your Brain" - Uppsala Universiteit (via Sciencedaily.com)
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door rachel CALAMUSA (via Wikimedia Commons).