Geen vrouwelijke computerwetenschappers door Star Trek

PSYCHOLOGIE  Het nerderige imago van Star Trek zorgt ervoor dat vrouwen geen computerwetenschappers worden. Dit blijkt een nieuwe onderzoek. Vrouwen zijn gevoeliger voor omgevingsfactoren dan mannen. Een suf, nerderig beeld van computerwetenschappen geeft vrouwen het gevoel dat ze er niet bij horen.

Voor het Amerikaanse onderzoek werden mannelijke en vrouwelijke testpersonen in twee verschillende klaslokalen gezet. Eén klaslokaal bevatte posters van Star Trek, videospellen en komische boeken, terwijl een ander lokaal wat neutraler was met kunstposters, koffiemokken en planten. Na de tijd vulden de proefpersonen een vragenlijst in.

De vrouwen in het nerderige klaslokaal hadden minder interesse in computerwetenschappen, dan vrouwen in het neutrale klaslokaal. Bij mannen maakte de aankleding van de lokalen niet veel uit. “De omgeving is belangrijk voor vrouwen: het kan een gevoel van ‘ik hoor erbij’ uitstralen, of een exclusief gevoel: zoiets van ‘ik hoor hier niet thuis’,” legt Saphan Cheryan van de universiteit van Washington uit.

Wanneer de overheid bèta-studies wil aanprijzen, is het handig om dit dus op een gezellige, vrolijke manier te doen, zodat meer vrouwen zich geroepen voelen om wiskunde, natuurkunde of sterrenkunde te studeren.