Geen zin om naar de sportschool te gaan? Wellicht zit het in uw genen!

bankhanger

Kunt u zich er ook niet toe zetten om ‘s avonds te gaan sporten en blijft u ook te vaak lui op de bank hangen? Nieuw onderzoek suggereert dat u daar wellicht weinig aan kunt doen: het zit mogelijk in uw genen.

Die conclusie trekken wetenschappers van de universiteit van Missouri op basis van experimenten met ratten. Ze fokten heel selectief met een aantal ratten en brachten zo zeer actieve en zeer luie ratten voort. Dat wijst erop dat genen in ieder geval deels kunnen verklaren waarom de één zo gemotiveerd is om te gaan sporten, terwijl de ander vooral gemotiveerd is om op de bank te blijven hangen.

Het experiment
De onderzoekers zetten een groot aantal ratten in een kooi met daarin een loopwiel. Ze hielden precies bij hoe vaak de ratten in een periode van zes dagen het loopwiel gebruikten. Daar rolde na die zes dagen een lijst met 26 ratten die héél graag renden en een lijst met 26 ratten die niet graag renden, uit. De onderzoekers kruisten de ratten die graag renden met elkaar en lieten ook de ratten die niet zo actief waren met elkaar paren. Dat proces herhaalden de wetenschappers tien generaties lang. Uiteindelijk leverde dat een lijn met zeer actieve ratten op die tien keer meer renden dan de ratten in de ‘luie’ lijn.

…ons brein soms heel moe kan worden van sporten? Lees hier waarom!

Genen
De onderzoekers bestudeerden vervolgens onder meer de genen van de ratten. “Het belangrijkste wat we ontdekt hebben, zijn de genetische verschillen tussen de twee lijnen ratten,” vertelt onderzoeker Michael Roberts. “Tussen meer dan 17.000 verschillende genen in één deel van het brein identificeerden we 36 genen die wellicht een rol spelen als het gaat om de neiging om fysiek actief te zijn.”

Obesitas
“We hebben aangetoond dat het mogelijk is dat lui zijn het resultaat is van genetische aanleg,” concludeert onderzoeker Frank Booth. “Dat kan een belangrijke stap zijn in het identificeren van aanvullende oorzaken van overgewicht onder mensen. Het is heel nuttig om te weten of een persoon aanleg heeft voor een gebrek aan motivatie om te bewegen, want daarmee is het wellicht waarschijnlijker dat deze persoon te zwaar wordt.”

De onderzoekers zetten hun studie voort. Ze willen nu gaan achterhalen welk effect de 36 genen precies op de motivatie hebben.

"Couch Potatoes May Be Genetically Predisposed to Being Lazy, MU Study Finds" - Missouri.edu
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Mike Oliveri (cc via Flickr.com).