Vis zou het hart goed doen, maar onderzoek wijst er nu op dat de manier waarop de vis bereid is dat hele effect teniet kan doen.

De onderzoekers volgden 85.000 vrouwen gedurende tien jaar. De vrouwen waren op middelbare leeftijd en hadden de menopauze al achter de rug.

Resultaten
De dames die vijf keer per week of vaker vis aten hadden een dertig procent kleinere kans op hartfalen in vergelijking met vrouwen die nooit of zelden vis aten. Maar dat gold alleen als de vis gebakken of gekookt werd. Vrouwen die vis frituurden – zelfs al was het maar één keer per week – hadden een 48 procent grotere kans op hartfalen.

WIST U DAT…

…stadse vissen zeer relaxt zijn door antidepressiva in het water?

Bereiding
Nu zijn er natuurlijk heel veel factoren die het hart kunnen aantasten, maar zelfs nadat de onderzoekers die in de resultaten hadden meegenomen, bleek vis – en dan met name de bereiding ervan – nog een belangrijke invloed te hebben op het hart. “Hoe je vis bereidt is net zo belangrijk of zelfs nog belangrijker dan de soort vis,” concludeert onderzoeker Donald Lloyd-Jones. “Dat is misschien niet zulk schokkend nieuws, maar het is belangrijk om mensen gefocust te krijgen op een gezond dieet, want zo worden ziektes voorkomen.”

Zalm
Wie het echt goed wil doen, kan het beste donkere, vette vis nuttigen zoals zalm of makreel. Deze vissen bieden – natuurlijk wel gebakken of gekookt – de grootste bescherming tegen hartfalen, zo concluderen de onderzoekers. Tonijn en witvis hebben die invloed niet.

De onderzoekers stellen bovendien vast dat pillen een vis nooit kunnen vervangen. Er wordt aangenomen dat de omega-3 vetzuren de reden zijn dat vis goed is voor het hart. Mensen die niet zo dol zijn op vis vervangen deze daarom wel eens door pillen met extra omega-3. Maar dat heeft weinig zin, zo stellen de onderzoekers. Er bleek namelijk geen verband te zijn tussen een grote hoeveelheid omega-3 en het verminderde risico op hartfalen. Dat wijst erop dat andere stofjes in de vis of een combinatie van stofjes het hart beschermen.