Geiten gaan het liefst om met blije mensen

Nieuw onderzoek onthult dat geiten onze gezichtsuitdrukkingen kunnen onderscheiden én een voorkeur hebben voor een glimlach.

Britse onderzoekers trekken die conclusie op basis van een experiment onder 20 geiten. De geiten kregen foto’s te zien van mensen die blij of boos keken. Al snel bleek dat de geiten een voorliefde hadden voor blije gezichten; de geiten gingen vaker de interactie aan met afbeeldingen van een lachend gezicht. Zo liepen ze naar die afbeeldingen toe en verkenden ze deze met hun snuit.

Voorkeur voor blije gezichten
“We wisten al dat geiten gevoelig zijn voor menselijke lichaamstaal, maar we wisten niet hoe ze reageren op verschillende menselijke uitingen van emotie, zoals woede en blijdschap,” vertelt onderzoeker Christian Nawroth. “Hier laten we voor het eerst zien dat geiten niet alleen onderscheid maken tussen deze gezichtsuitdrukkingen maar dat ze ook liever de interactie aangaan met een blije gezichtsuitdrukking.”

Linkerhersenhelft
De geiten bleken meer met de afbeeldingen bezig te zijn als deze een blij gezicht lieten zien. En dat was met name het geval wanneer die blije gezichten aan de rechterkant van hun gezichtsveld werden getoond. Dat laatste wijst erop dat ze hun linkerhersenhelft gebruiken om positieve emoties te verwerken.

Eerdere studies hebben al aangetoond dat ook honden en paarden gevoelig zijn voor menselijke gezichtsuitdrukkingen en de emoties die daarmee gecommuniceerd worden. Dit zijn echter soorten die al heel lang zij aan zij met mensen leven. Met dit experiment onder geiten is aangetoond dat dat echter geen vereiste is, wil een dier onze gezichtsuitdrukkingen af kunnen lezen.

"Goats prefer happy people" - Queen Mary University of London