Lekker eten kan ons het water in de mond doen lopen. Maar kan geld of een sportauto dat ook? Ja, zo blijkt uit onderzoek.

Het is een bekend gezegde: het water loopt me in de mond. We gebruiken deze woorden als er lekker eten op het vuur staat of als we een reclame zien waarin iets lekkers wordt aangekondigd.

Geld
Maar we gebruiken het gezegde nooit voor niet-eetbare producten. U zou maar raar opkijken als iemand een zak met geld ziet en zegt: het water loopt me in de mond. Toch is het gezegde in bepaalde omstandigheden ook hierop van toepassing, zo blijkt uit onderzoek.

Machtig
De wetenschappers verzamelden een groep proefpersonen en maten hun speekselproductie terwijl de proefpersonen naar foto’s van geld keken. Voordat de proefpersonen aan het experiment begonnen, gaven de onderzoekers ze echter een opdracht. Ze moesten zich heel machtig voelen. Een andere groep proefpersonen kreeg de opdracht om zich juist heel machteloos te voelen.

Verlangen
Uit het onderzoek blijkt dat geld ervoor kan zorgen dat het water mensen in de mond loopt. Maar alleen als die mensen zich machteloos voelen. “Dit suggereert dat mensen speeksel aanmaken naar aanleiding van niet-eetbare producten wanneer ze echt verlangen naar die producten en er een hoger doel mee voor ogen hebben,” stelt onderzoeker David Gal.

WIST U DAT…

…een sportauto een man helemaal niet aan een vrouw helpt?

Sportauto
In een tweede experiment keek Gal of mensen ook gingen watertanden van andere niet-eetbare producten. Bijvoorbeeld een sportauto. Hij verzamelde een groep mannen en zorgde ervoor dat zij de sportauto echt heel graag wilden. Hoe? Door ze zich in te laten beelden dat ze een vrouw wilden versieren. Uit eerdere onderzoeken was al gebleken dat mannen die een vrouw willen versieren sneller luxeproducten aanschaffen. Gal liet de heren foto’s van dames zien en kiezen met welke ze op een date zouden willen. Een controlegroep kreeg de foto’s niet te zien en was ook niet met vrouwen bezig. Vervolgens kregen de heren foto’s van sportauto’s te zien. De mannen die met de dames in het hoofd zaten, maakten hierop veel meer speeksel aan.

“Waarom maken mensen speeksel aan als ze voedsel of sportauto’s zien?” vraagt Gal zich hardop af. “Eén mogelijkheid is dat alle objecten waar we naar verlangen – of ze nu biologisch of niet biologisch zijn – hetzelfde beloningssysteem in de hersenen activeren. Het produceren van speeksel is dan vooral een consequentie daarvan.”