Geld is vies in arme landen

Hoe rijker het land, hoe schoner het geld. Dit blijkt uit een onderzoek van verschillende universiteiten, waaronder de Wageningen Universiteit. Naarmate een land rijker en meer ontwikkeld is, des te minder bacteriën leven er op de bankbiljetten. Ook het materiaal van de bankbiljetten en de ouderdom hebben invloed op vervuiling van het geld.

Onderzoekers verzamelden 1.280 bankbiljetten in verschillende landen, zoals China, Burkina Faso, Australië, Mexico en Nederland. Wageningse onderzoekers namen het Nederlandse papiergeld voor hun rekening.

Bacteriën
Uit het onderzoek bleek dat de ouderdom van bankbiljetten een rol speelt. Hoe ouder bankbiljetten zijn, hoe meer verkreukeld, waardoor vuil en bacteriën zich makkelijker kunnen nestelen in de vouwen in de biljetten.

Katoen
Verder is van belang van welk materiaal bankbiljetten zijn gemaakt. In de meeste bankbiljetten is katoen verwerkt. Bankbiljetten op basis van een polymeer substraat zijn beter, aangezien die een kwart minder bacteriën bevatten in vergelijking met bankbiljetten op basis van katoen.

Vrijheid van groot belang
Ook vonden de wetenschappers een verband tussen het aantal bacteriën per vierkante centimeter op een bankbiljet en een aantal indicatoren van economische rijkdom in de verschillende landen. Landen met ondernemersvrijheid, handelsvrijheid, monetaire vrijheid en fiscale vrijheid hadden schoner geld dan minder vrije landen.

Ziek?
Gelukkig is de kans klein dat u direct ziek wordt van een buitenlands bankbiljet. De onderzoekers vonden op bankbiljetten slechts lage concentraties ziekmakende bacteriën en nergens in alarmerende aantallen. Toch is het altijd verstandig om voor het klaarmaken van eten de handen te wassen. De kans om ziek te worden daalt dan aanzienlijk.

Wageningen Universiteit