Geloofden Neanderthalers in leven na de dood?

Wetenschappers hebben een 50.000 jaar oude begraafplaats van Neanderthalers gevonden. De vondst levert interessante inzichten op.

Het graf bevindt zich in Spanje. De drie Neanderthalers liggen in een bijzondere positie begraven: hun armen zijn zo gebogen dat de handen zich dicht bij het hoofd bevinden. Restanten van andere Neanderthalers zijn ook al wel eens in zo’n houding aangetroffen. Dat wijst erop dat het geen incidentele vondst is.

Rituelen
De onderzoekers concluderen dat alles erop wijst dat Neanderthalers rituelen hadden als het gaat om het begraven van de overledenen. De houding had waarschijnlijk een symbolische waarde. Dat betekent dat de Neanderthalers al met symbolen en mogelijk zelfs een hiernamaals bezig waren toen de moderne mens dat nog niet eens kon.

…Neanderthalers een heftig seksleven hadden?

Alles wijst erop dat de begraafplaats heel belangrijk was voor de nabestaanden. “We hebben in dit gebied ook restanten van gereedschappen en voedsel en meerdere kampvuren gevonden,” legt onderzoeker Michael Walker uit. “Dat wijst erop dat ze het gebied vaker bezochten.”

Poten
In het graf bevinden zich zeker drie lichamen: dat van een jongvolwassen vrouw, een kind en een volwassene (waarschijnlijk een man). Het is onduidelijk of de drie familie van elkaar waren. Nabij het graf waren enkele botten van een panter begraven. De wetenschappers vermoeden dat dat ook geen toeval is. De rest van het lijf van de panter ontbreekt. Wellicht hadden de poten een rituele waarde.

In het gebied zijn verder nog de restanten van zes of zeven andere Neanderthalers aangetroffen. Vooralsnog is dit de oudste begraafplaats van Neanderthalers in het Mediterrane gebied.