Genetisch gemanipuleerde kip verspreidt vogelgriep niet

Engelse wetenschappers hebben de genen van kippen zo aangepast dat de dieren niet meer in staat zijn om vogelgriep te verspreiden. De kippen kunnen de griep nog wel krijgen, maar vormen dus geen risico voor hun omgeving. Het is een doorbraak met grote mogelijkheden: wellicht zijn ook andere besmettelijke ziekten op deze manier een halt toe te roepen.

Het genetisch manipuleren van de dieren werkt volgens de onderzoekers veel beter dan vaccinaties. Niet alleen is het vaccineren van alle vogels veel werk; het is ook nutteloos als een virus muteert. De manipulatie werkt altijd. Ook als er sprake is van mutaties.

Goed nieuws
“Het beschermt een hele kudde tegen vogelgriep,” vertelt onderzoeker Helen Sang. En dat is goed nieuws. “Vogelgriep is een echte uitdaging voor de productie van pluimvee.”

Nader onderzoek
De onderzoekers hopen hun ontdekking in de toekomst verder uit te werken. Zo is het de bedoeling dat kuikens uiteindelijk helemaal geen vogelgriep meer kunnen krijgen.

…het raadsel van de kip en het ei onlangs is opgelost? De kip was er het eerst!

Mensen
Ook mensen zijn gebaat bij de genetisch gemanipuleerde dieren. Als minder dieren het virus bij zich dragen, is er ook een kleinere kans dat er een gemuteerde vorm ontstaat die op mensen over kan slaan.

Of deze methode op korte termijn ook echt doorgevoerd kan worden, is onduidelijk. Lang niet alle consumenten zitten te wachten op vlees of eieren van genetisch gemanipuleerde kippen. De onderzoekers laten echter weten dat die zorg onterecht is. De gemanipuleerde kippen kunnen gewoon worden gegeten en vormen geen risico voor de volksgezondheid.