arm

Of iemand nu arm is en in een hutje in Oeganda woont of zonder geldzorgen leeft met een zwembad in de tuin van zijn villa. Geven maakt gelukkiger dan nemen. Het ‘warme gevoel’ is een universele reactie en heeft wellicht evolutionair nut.

Volgens nieuw onderzoek gepubliceerd in de Journal of Personality and Social Psychology , heeft ieder mens emotioneel baat bij het spenderen van geld aan anderen in plaats van aan zichzelf.

“Onze bevindingen suggereren dat de beloning die ervaren wordt door het helpen van anderen diep geworteld zit in de menselijke natuur, in diverse culturele en economische contexten,” zegt hoofdauteur van het rapport Lara Aknin van Simon Fraser University in Canada. Het ‘warme gevoel’ heeft volgens de auteurs mogelijk een groot aandeel in de psychologie van de mens.

Geluk door uitgeven aan anderen
Het onderzoek bestond uit data van enquêtes uit 136 verschillende landen. Deze toonden een positief verband tussen prosociale uitgaven en gelukkiger zijn, zowel in arme als in rijke landen. Prosociale uitgaven zijn gelduitgaven voor anderen zoals donaties aan het goede doel, kopen van cadeaus voor vrienden en familie en uitgaven die gemaakt worden bij het bouwen en onderhouden van relaties. Geluk omvat welzijn, het ervaren van positieve emoties en tevredenheid. Andere factoren zoals inkomen, sociale steun, ervaren van vrijheid en nationale corruptie filterden de onderzoekers eruit.

Invloed welvaart
Uit het tweede deel van het onderzoek bleek dat een prosociale uitgave uit het verleden (oorzaak) invloed had op het geluk (gevolg) ongeacht de welvaart van dat land. In Canada, Oeganda en India werd men gevraagd te denken aan een uitgave uit het verleden van een bepaald bedrag dat in elk land evenveel waard was. Bekeken werd of deze uitgave voor zichzelf was of voor anderen. Wanneer het voor anderen was, werd gevraagd of de uitgave gedaan werd voor het opbouwen of versterken van de relatie. Vervolgens werd gevraagd hun persoonlijke geluk te schalen. Personen die geld spendeerden aan anderen voelden zich gelukkiger, of het nu bedoeld was voor de relatie of niet.

Eigen keus
In het derde en laatste deel van het onderzoek werden deelnemers uit Canada en Zuid-Afrika gevraagd hun geluk te schalen. Dit was de ‘basis’ van hun geluk. Vervolgens kregen zij te lezen dat ze betaald kregen voor het onderzoek: $2,50 in Canada en voor Zuid-Afrika was het 20 rand, een vergelijkbaar bedrag. Ze konden voor het geld kiezen of een goody bag t.w.v. $3,00 of 25 rand ervoor ‘kopen’. De helft van de deelnemers zou de goody bag voor zichzelf kopen en de andere helft voor een ziek kind in een kinderziekenhuis uit de buurt. Beide groepen konden als inhoud van de goody bag kiezen voor chocolade, vruchtensap of beide.

Echter kon in beide groepen de optie gekozen worden om zelf het geld te innen. Zo waren ze niet ‘gedwongen’ iets goeds te doen. In eerder onderzoek kwam namelijk naar voren dat dit de emotionele voordelen zou wegnemen. Hierna werden zij bedankt en vulden ze een vragenlijst in met vragen over hun tevredenheid in het leven, demografische vragen en vragen over hun waardeoordeel omtrent de hele wereld. Uit dit derde deel bleek dat er meer geluk ervaren werd wanneer een deelnemer de aankoop voor een ander deed. Zelfs wanneer deze uitgave geen mogelijkheid bood tot het opbouwen of versterken van een sociale relatie. “De emotionele voordelen die mensen ervaren bij het helpen van anderen, werkt aanmoedigend voor genereus gedrag en dat is gunstig voor het overleven van de mens op lange termijn,” zegt Aknin.