Gevlekte hyena zou blij worden van Facebook

hyena

Als de gevlekte hyena beschikking zou hebben over internet bracht hij waarschijnlijk een groot deel van zijn tijd op Facebook door. Onderzoek toont aan dat de hyena graag vrienden wordt met de vrienden van zijn vrienden.

Onderzoekers trekken die conclusie nadat ze zich bogen over gegevens die gedurende twintig jaar in Kenia verzameld waren en betrekking hadden op het sociale leven van de gevlekte hyena. Uit de gegevens blijkt dat hyena’s – die in clans wonen – niet zomaar met iedereen bevriend raken, maar bij voorkeur vriendschap sluiten met vrienden van vrienden. Net zoals wij op sociale netwerken geneigd zijn vriendschappen te sluiten met vrienden van vrienden.

Vriendschappen sluiten met vrienden van vrienden wordt door onderzoekers ‘triadic closure‘ genoemd en blijkt zeer belangrijk te zijn voor het behoud van de sociale structuur van de gevlekte hyena’s. Belangrijker nog dan andere factoren die van invloed zijn op de sociale structuur van de dieren, zoals bijvoorbeeld de status van een gevlekte hyena. Het vormen van stevige vriendschappen met vrienden van vrienden is volgens onderzoeker Amiyaal Ilany heel belangrijk. “Het kan een efficiënte samenwerking mogelijk maken en dus de fitness vergroten en onze studie laat zien dat de hyena’s die voordelen (van stevige vriendschappen, red.) uitbuiten. Wat interessant is, is dat dit ‘clusteren’ ook in de menselijke samenleving plaatsvindt: van jagers en verzamelaars tot Facebook-gebruikers.”

Uit het onderzoek blijkt verder dat met name mannelijke hyena’s er strikte regels op nahouden als het gaat om het maken van nieuwe vrienden. Vrouwtjes zijn wat flexibeler: hun voorkeuren als het gaat om vriendschappen kunnen door de tijd heen veranderen. “Bij de gevlekte hyena’s zijn de vrouwtjes het dominante geslacht, dus zij kunnen heel flexibel zijn in hun sociale voorkeuren,” stelt onderzoeker Kay Holekamp. “Vrouwtjes blijven ook hun hele leven in dezelfde clan, dus zij kennen hun sociale omgeving beter. Mannetjes daarentegen gaan zodra ze volwassen zijn naar een nieuwe clan en hebben in die nieuwe clan dan de laagste status, dat we denken dat mannetjes daarom verplicht zijn om striktere sociale regels te volgen.”

"It's Best to Make Friends of Friends - Even the Spotted Hyena Knows That" - Nimbios.org
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Marieke Kuijpers (via Wikimedia Commons).