Slik een afslankpil en binnen twee weken raakt u tien kilo kwijt! Of nog beter: eet gewoon helemaal niets. Dan vliegen de kilo’s eraf! U kent dit soort beloften van dieetgoeroe’s als Sonja Bakker, Atkins en dr. Frank vast wel. Maar het kan ook anders. Dankzij de wetenschap weten we welke manieren werken om af te vallen. Er zijn namelijk genoeg gezonde eetpatronen die goed vol te houden zijn, voldoende calorieën bevatten en lekker smaken.

Wat is gezond?
Wanneer een broodje kroket en een broodje kaas tegenover elkaar worden gezet, dan lijken beide broodjes even (on)gezond te zijn. De twee broodjes bevatten evenveel calorieën (circa 310 kcal) en dezelfde hoeveelheid vet (15 gram). Een broodje kroket bevat meer vezels en ijzer. Een broodje kaas is rijker aan vitamines A, B2 en B12. Daarnaast bevat een broodje kaas meer mineralen als zink, fosfor en calcium.

Toch zeggen het vetgehalte en het aantal calorieën weinig over in hoeverre voedsel een positieve bijdrage levert aan de gezondheid. In de Verenigde Staten is een systeem ontwikkeld om een totaalbeeld te krijgen van belangrijke nutriënten. Uit die rekentechniek blijkt dat een gemiddeld broodje kaas gezonder is dan een broodje kroket. Er zitten dus meer goede voedingsstoffen in kaas.

Het is dus niet alleen belangrijk om rekening te houden met de calorieën van voedsel, maar ook met wat het lichaam aan stoffen nodig heeft. Zo bevatten pinda’s en noten veel calorieën en vet, maar toch zijn ze gezond. Van veel pinda’s en noten eten wordt u dik – dat is inderdaad correct – maar door de eiwitten en overwegend onverzadigde vetten verlagen noten het risico op hart- en vaatziekten met enkele procenten!

Goede producten om te eten zijn volkorenbrood, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta, groente, fruit en vis. Een visje of kippetje bakken? Gebruik dan vetten en oliën uit planten, zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie.

Levensstijl
Niet alleen gezond eten is belangrijk, ook is het van belang dat een persoon meer gaat bewegen. Op de bank voor de televisie verbranden we 75 kilocalorieën per uur, terwijl fanatieke hardlopers 675 tot 1.000 kilocalorieën per uur verbranden. Een half uur per dag flink bewegen houdt uw lichaam fit en uw gewicht in balans.

Nee, u hoeft niet direct drie keer per week naar de sportschool. Er zijn een heleboel andere bezigheden! U kunt zwemmen, fietsen, hardlopen, wielrennen of tennissen. Het aantal ziektevrije jaren van iemand die veel beweegt kan oplopen tot tien jaar in vergelijking met iemand die nauwelijks beweegt.

Ook verstandig: laat de auto een dag staan. Ga met de fiets naar het werk of naar de winkel. Neem de trap in plaats van de lift. Of koop een hond en laat die regelmatig uit.

Onderzoeken
Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar gezond eten. Daaruit blijkt dat mediterraan eten gezonder is dan de traditionele Hollandse gerechten. Dit komt vooral door het gebruik van olijfolie in gerechten, wat gezonder is dan margarine op Nederlandse boterhammen.

Daarnaast blijkt uit diverse onderzoeken dat onverzadigd plantenvet en visvetten de kans op hart- en vaatziekten reduceren. Voorkom dat u transvetten binnenkrijgt. Transvetten zitten in harde frituurvet en margarine. Ga eens frituren in olie of gooi vloeibare margarine in de pan.

Eet minder zout en toegevoegde suikers, matig met rood vlees en drink met mate (of helemaal niet).

Gezond eten, gewoon doen
Het boek ‘Gezond eten, gewoon doen’ gaat verder in op gezond eten en een betere levensstijl. Het boek is geschreven en samengesteld door hoogleraar Frans Kok en journalist Broer Scholtens. Het duo weet relatief saaie adviezen om te toveren tot verrassend leuke teksten en ideeën. ‘Gezond eten, gewoon doen’ is een boek dat antwoorden geeft op vragen als ‘Is wijn gezonder dan bier?’ en ‘Helpt een crashdieet nu wel of niet?’

Ook leuk: het boek komt met een aantal gezonde recepten. Deze recepten bestaan uit gezonde producten, zoals volkoren spaghetti, olijfolie, cashewnoten en chilibonen. Wat te denken van chili met guacamole? Of gebakken kabeljauw met vissaus, gestoofde prei en een geprakte aardappel?

Het boek is binnenkort te koop in boekhandels en op Bol.com voor 19,95 euro.