Gluren in de wieg van het universum: Hubble spot één van de verste sterrenstelsels ooit

sterrenstelsel

Ruimtetelescoop Hubble heeft één van de verste sterrenstelsels ooit gespot. Het sterrenstelsel stamt uit de tijd waarin ons universum ongeveer 650 miljoen jaar oud – naar astronomische begrippen piepjong – was.

Het sterrenstelsel heeft de naam Abell2744 Y1 gekregen en is ongeveer dertig keer kleiner dan de Melkweg. Wel produceert het sterrenstelsel ongeveer tien keer meer sterren dan het onze. Onderzoekers ontdekten het sterrenstelsel met behulp van de Hubble-telescoop. Vervolgens werd de Spitzer-telescoop gebruikt om vast te stellen of het sterrenstelsel ook werkelijk zo ver weg was als Hubble ons wilde doen geloven.

Abell2744 Y1 gaat de boeken in als één van de verste sterrenstelsels die tot op heden ontdekt zijn. Het sterrenstelsel heeft een roodverschuiving van acht. Hoe verder een sterrenstelsel van ons verwijderd is, hoe hoger de roodverschuiving. Het verste sterrenstelsel waarvan het bestaan bevestigd is, heeft een roodverschuiving van meer dan zeven. Maar er zijn ook kandidaat-sterrenstelsels gespot met een roodverschuiving van elf.

Het onderzoek naar dergelijke verre sterrenstelsels is bijzonder belangrijk. Ze kunnen ons meer inzicht geven in het ontstaan en de ontwikkeling van ons universum.

"Looking Back to the Cradle of Our Universe" - NASA.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door NASA / ESA / STScI / IAC.