Glutenallergie en toch tarwe eten? Het kan!

Wetenschappers hebben een manier ontdekt om tarwegluten te maken die ook door mensen met een glutenallergie genuttigd kunnen worden. Lang niet alle gluteneiwitten zijn namelijk even schadelijk. Door de eigenschappen van de minder gevaarlijke gluteneiwitten te combineren, ontstaan veilige gluten die ook gewoon door mensen met coeliakie gegeten kunnen worden.

Ongeveer één procent van de Nederlanders heeft een glutenallergie. Wanneer deze mensen gluten – een mengsel van diverse eiwitten in tarwe – eten, komt er een reactie van het afweersysteem die leidt tot coeliakie (een chronische darmontsteking).

Overal
Die reactie van het afweersysteem is alleen te voorkomen door geen gluten te nuttigen. Maar dat is lastig: gluten zitten in heel veel producten.

Minder gevaarlijk
Onderzoekers komen nu met goed nieuws: ze hebben ontdekt hoe mensen met een glutenallergie toch tarwe kunnen eten. Lang niet elk eiwit in tarwe is even gevaarlijk voor mensen met coeliakie. Door de minder gevaarlijke gluteneiwitten met elkaar te comineren, kunnen gluteneiwitten ontstaan die veilig zijn.

Haver
De onderzoekers stellen voor om de erfelijke code van deze veilige gluten in eerste instantie in gewassen in te brengen die reeds veilig zijn voor mensen met coeliakie. Voorbeelden zijn: rijst, maïs en haver. Maar in de toekomst moet het ook mogelijk zijn om tarwerassen te ontwikkelen die zonder schroom door mensen met coeliakie gegeten kunnen worden.

Natuurlijk hebben al deze ontwikkelingen tijd nodig, maar de onderzoekers zijn optimistisch. Met deze studie lijkt kwalitatief beter eten voor mensen met coeliakie een stuk dichterbij te zijn gekomen.

Persbericht van het Leids Universitair Medisch Centrum en Plant Research International