waterstofauto

Wetenschappers hebben een nieuwe brandstofcel ontwikkeld die net zoveel elektriciteit produceert als de huidige brandstofcellen, maar veel minder van het schaarse en peperdure platina nodig heeft. En daarmee lijkt een goedkope waterstofauto een flinke stap dichterbij te komen.

De waterstofauto wordt door velen als een duurzaam alternatief voor de benzineslurpende wagens gezien. Waterstofauto’s zijn namelijk goed voor het milieu: ze stoten geen vervuilende stoffen uit. Dat klinkt geweldig. Toch wil de waterstofauto maar niet doorbreken. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat waterstofauto’s een brandstofcel nodig hebben. En die brandstofcel werkt alleen als deze platina bevat. Helaas is platina schaars en dus peperduur. En dat maakt ook de brandstofcel en dus ook de waterstofauto prijzig.

Minder platina, evenveel elektriciteit
Wetenschappers van de universiteit van Kopenhagen denken daar nu iets aan te kunnen doen. “In het laboratorium hebben we aangetoond dat we met slechts een vijfde van de hoeveelheid platina (die nu in brandstofcellen wordt gebruikt, red.) dezelfde hoeveelheid elektriciteit kunnen produceren,” vertelt onderzoeker Matthias Arenz. Buiten het laboratorium verwachten de onderzoekers de hoeveelheid platina niet zo sterk te kunnen beperken, maar: “een opvallende verlaging in de hoeveelheid platina lijkt zeker realistisch. En dat zal een enorm financieel voordeel opleveren.”

Meer weten?

Heeft de waterstofauto de toekomst? Lees er hier alles over!

Hoe werkt het?
Om te begrijpen wat de onderzoekers precies hebben gedaan, moeten we ons eerst verdiepen in de werking van een brandstofcel. Brandstofcellen produceren tijdens een zogenoemde katalytische reactie elektriciteit uit waterstof en zuurstof. Om die reactie gaande te houden, is platina nodig. In een ideale situatie moeten de gassen over een laagje platina glijden. Maar dat is te duur. Daarom werken onderzoekers met hele kleine platina-deeltjes. De onderzoekers van de universiteit van Kopenhagen tonen nu aan dat deze deeltjes veel efficiënter kunnen worden gebruikt: door ze heel dicht op elkaar te plaatsen.

Zoals gezegd lijkt de goedkope waterstofauto daarmee een stapje dichterbij te komen. Maar alleen als de onderzoekers erin slagen om hun brandstofcel tegen een aantrekkelijke prijs op grote schaal te produceren. Daar gaan ze nu aan werken.