hoge hak

Wie niet te veel wil uitgeven, doet er goed aan om hoge hakken te dragen tijdens het shoppen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek. Mensen die op hoge hakken lopen, zijn sterker geneigd om tijdens het kopen van dure producten de verschillende opties tegen elkaar af te wegen en uiteindelijk niet het duurste product, maar een product met een gemiddelde prijs te kopen.

Onderzoekers van de Brigham Young University trekken die conclusie op basis van experimenten. Zo verzamelden ze een aantal proefpersonen en zorgden ervoor dat ze zich op hun balans concentreerden (bijvoorbeeld door ze op één been te laten staan). Terwijl de proefpersonen zich op hun balans richtten, moesten ze een 42-inch televisie uitzoeken. Die televisies waren er in verschillende prijsklassen: van 300 tot 650 euro. De proefpersonen bleken voor de gulden middenweg te gaan: ze waren sterker dan anders geneigd om niet de duurste, maar de televisie van 450 euro uit te kiezen.

WIST U DAT…

…kinderen van drie al weloverwogen keuzes maken?

Hoge hakken
“Als je iemand bent die nogal geneigd is om te veel geld uit te geven of als je een persoon van extremen bent, dan moet je misschien eens overwegen om op hoge hakken te gaan winkelen,” stelt onderzoeker Jeffrey Larson. Het onderzoek is het laatste onderzoek in een lange rij studies die aantonen dat fysieke omstandigheden invloed hebben op onze besluitvorming. Eerder onderzoek toonde al aan dat gewicht, honger, warmte en zelfs een volle blaas invloed heeft op de keuzes die we maken.

Op één been
De onderzoekers voerden meerdere experimenten uit. Zo lieten ze proefpersonen bijvoorbeeld op één been staan, maar ook achterover leunen op een stoel terwijl ze online winkelden. De resultaten waren hetzelfde: proefpersonen die zich (onbewust) concentreerden op hun balans, waren sterker geneigd de verschillende opties met elkaar te vergelijken en uiteindelijk te kiezen voor een product met een gemiddelde prijs. Ook winkelen op hoge hakken of op een cruiseschip zou dat resultaat hebben.

Volgens de onderzoekers zouden consumenten zich er meer van bewust moeten zijn dat bepaalde fysieke krachten invloed hebben op onze besluitvorming. Het volledige onderzoek van de wetenschappers is terug te vinden in het blad Journal of Marketing Research.