Nieuw onderzoek toont aan dat je persoonlijkheid af te leiden valt uit je zoekgeschiedenis. En daarvoor hoef je nog niet eens zo lang online te zijn.

Tot die conclusie komen onderzoekers op basis van een experiment. De wetenschappers verzamelden een aantal proefpersonen en monitorden hun internetgebruik. Zo keken ze bijvoorbeeld hoelang de proefpersonen online waren, hoeveel websites de proefpersonen bezochten, enzovoort. Ook kregen de proefpersonen de opdracht om een vragenlijst in te vullen. Die vragenlijst was bedoeld om een beeld te geven van de persoonlijkheid van de proefpersonen en richtte zich op de bekende vijf dimensies van het karakter: extraversie, service gerichtheid, bewustheid van handelen, emotionele stabiliteit en open staan voor nieuwe ervaringen/andere meningen.

WIST JE DAT…
…mensen die online zoeken zich slimmer voelen dan ze zijn?

Verband
Uit een analyse van de onderzoeksgegevens bleek vervolgens dat er een sterk verband was tussen de persoonlijkheid van de proefpersonen en hun zoekgedrag. Zo konden de onderzoekers op basis van de zoekgeschiedenis van een individu dat maar dertig minuutjes online was geweest al heel veel zeggen over één dimensie van het karakter: bewustheid van handelen.

Sociale media
Uit eerder onderzoek bleek al dat het gebruik van sociale media meer kan vertellen over de persoonlijkheid van mensen. “Ons onderzoek suggereert dat de persoonlijkheidskenmerken van een individu afgeleid kunnen worden uit hun algemene gebruik van het internet,” stelt onderzoeker Ikusan Adeyemi. De zoekgeschiedenis van een individu reflecteert keuzes, voorkeuren en reflexen die grotendeels bepaald worden door hun persoonlijkheid.

De resultaten zijn voor verschillende mensen relevant. “Online marketeers kunnen onze resultaten gebruiken om hun product heel betrouwbaar en op maat bij een specifiek publiek onder de aandacht te brengen,” stelt Adeyemi. “Het kan ook gebruikt worden als een aanvullende manier om mensen online te identificeren.”