Goud op aarde is gemaakt door botsende neutronensterren

neutronenster

Al het goud op aarde is gemaakt door botsende neutronensterren. Maar hoeveel goud wordt er nu eigenlijk geproduceerd tijdens zo’n heftige botsing? Wetenschappers van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica rekenden het uit!

Goud is zeldzaam op aarde, maar ook in het heelal. Het goud wordt namelijk niet gecreëerd door sterren of onder de grond. Alleen botsende neutronensterren verhogen de universele goudvoorraad.

In juni observeerden de wetenschappers een kortdurende gammastralinguitbarsting: GRB 130603B. Deze gammastralinguitbarsting werd veroorzaakt door twee botsende neutronensterren. Neutronensterren zijn de dode kernen van sterren die zijn geëxplodeerd als supernova’s. Neutronensterren vormen de overgangsfase van witte dwergen naar zwarte gaten. Sterren die 1,4 tot negen keer zo zwaar zijn als de zon transformeren aan het eind van hun leven in een neutronenster. Zwaardere sterren worden stellaire zwarte gaten, waaraan zelfs licht niet kan ontsnappen.

Zo ziet een botsing van twee neutronensterren er van dichtbij uit.

Wist u dat…

…0,000014% van uw lichaam uit goud bestaat?

Exotische elementen
Hoewel de gammastralinguitbarsting slechts 0,2 seconde duurde, bleef het gebied nog even nagloeien in infrarood licht. Hierdoor konden wetenschappers analyseren of de gammastralinguitbarsting ook echt veroorzaakt werd door botsende neutronensterren. “We troffen veel exotische radioactieve elementen aan”, zegt student Wen-fai Fong van het CfA. “Het neutronrijke materiaal dat wordt uitgestoten tijdens een botsing kan zulke elementen produceren.”

Meer goud dan Fort Knox
“Bij een botsing tussen neutronensterren kan tot wel tien maanmassa’s aan goud in het heelal belanden”, vertelt auteur Edo Berger van het Harvard-Smithsonian Centrum voor Astrofysica. “Dat is best wel veel bling bling!” Bij de botsing in juni is één honderdste zonnemassa aan materiaal uitgestoten, waarvan een deel goud is. Eén honderdste zonnemassa lijkt weinig, maar is nog steeds 200.000.000.000.000.000.000.000.000.000 kilo aan materiaal!

Interstellaire goudkoorts?
Krijgt u al last van een interstellaire goudkoorts? Waarschijnlijk is het verzamelen van al dit goud duurder dan dat het goud waard is, dus laat die droom maar snel varen!