‘Gouden aardappelen’ kunnen levens redden in ontwikkelingslanden

Ze zijn zo aangepast dat ze veel meer vitamine A en E bevatten.

De gouden aardappel is nog niet op de markt. Maar als het aan onderzoekers ligt, komt daar snel verandering in. Onderzoekers tonen namelijk aan dat de genetisch gemanipuleerde aardappel doet wat ‘ie moet doen: veel meer vitamine A en E leveren dan de traditionele ‘witte’ aardappel doet.

Engineering
De gouden aardappel is het resultaat van wat onderzoekers metabolische engineering noemen. Hierbij worden genen van planten in het laboratorium zo aangepast dat de planten meer van een gegeven stofje aanmaken. In dit geval resulteert dat dus in een vrucht – de aardappel – die veel meer vitamine A en E bevat.

Helemaal rechts zie je de gouden aardappel die dus veel rijker is aan vitamine A en E. Afbeelding: Mark Failla.
Dat schrijven onderzoekers in het blad PLoS ONE. Ze baseren zich op een interessant experiment. Ze simuleerden in het lab een stofwisselingssysteem dat bestond uit een virtuele mond, maag en dunne darm om precies vast te kunnen stellen hoeveel vitamine A en E het lichaam tijdens het eten van gouden aardappelen absorbeert en ook daadwerkelijk kan gebruiken. Het onderzoek wijst uit dat een kind uit een portie van deze aardappelen 42% van de aanbevolen hoeveelheid vitamine A en 34 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine E kan halen. Jonge vrouwen zouden uit dezelfde portie (zo’n 150 gram) 15 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine A en 17 procent van de aanbevolen hoeveelheid vitamine E kunnen halen. “Deze gouden aardappelen herbergen veel meer vitamine A en E dan witte aardappelen en dat kan een significant verschil maken in bepaalde populaties waar vitaminetekorten – en daarmee samenhangende ziekten – vaak voorkomen,” aldus onderzoeker Mark Failla.

Vitamine A is van cruciaal belang voor het zicht, immuunsysteem, de ontwikkeling van organen en groei. Een tekort aan deze vitamine is de belangrijkste oorzaak van blindheid onder kinderen. Vitamine E beschermt tegen oxidatieve stress en ontstekingen, die weer kunnen leiden tot beschadigingen aan zenuwen, spieren en het immuunsysteem.

Tekorten
Wereldwijd wordt de aardappel – naast rijst, tarwe en maïs – veelvuldig gegeten. En in sommige Aziatische, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen is de aardappel zelfs het hoofdvoedsel. In diezelfde landen hebben mensen echter ook vaak te maken met tekorten aan vitamine A en E. “Voor meer dan 800.000 mensen is de aardappel de belangrijkste bron van energie en veel van deze individuen krijgen niet voldoende van deze vitale voedingsstoffen (de genoemde vitamines, red.) binnen.”

De gouden aardappel kan daar verandering in brengen. Maar niet iedereen is enthousiast over de genetische aanpassen die daarvoor nodig zijn. De onderzoekers benadrukken echter dat we niet moeten vergeten dat deze aardappelen letterlijk levens kunnen redden. Ze denken dan met name aan die van jonge kinderen en moeders in ontwikkelingslanden. “We moeten eraan denken dat de voedingsstoffen die mensen nodig hebben van land tot land verschillen en dat ons uiteindelijke doel is om veilig, voedzaam voedsel te leveren aan negen miljard mensen wereldwijd,” aldus onderzoeker Giovanni Giuliano.

"“Golden” potato delivers bounty of vitamins A and E" - Ohio State University