Grootste dinosaurus opgegraven in Argentinië

Dreadnoughtus-schrani

Wetenschappers hebben in Argentinië het grootste, bijna complete skelet van een titanosaurus opgegraven. De nieuwe dino heeft de naam Dreadnoughtus schrani. Deze reus was 26 meter lang en had een gewicht van 59 ton. Ter vergelijking: dat is twee keer zo lang als de Tyrannosaurus Rex.

Het 77 miljoen jaar oude Dreadnoughtus-skelet werd in 2005 gevonden in Argentinië. Het duurde vele jaren om het volledige skelet te analyseren. De onderzoekers vonden geen handjevol botten, maar zeker de helft van het complete skelet. Daarnaast zijn de gefossiliseerde botten in een goede conditie, waardoor te zien is waar de spieren verbonden waren. Dit geeft inzicht in de manier waarop deze plantenetende dinosauriër voortbewoog.

Onderzoeker  Kenneth Lacovara tussen de botten van 'zijn' dinosaurus.
Onderzoeker Kenneth Lacovara tussen de botten van ‘zijn’ dinosaurus.

De Brachiosaurus is één van de bekendste saurapode, maar woog veel minder dan de Drach
De Brachiosaurus is één van de bekendste saurapode. Deze dino echter veel minder dan de Dreadnoughtus schrani.
Andere dino’s
De andere reuzendino’s zijn veel minder zwaar dan de Dreadnoughtus schrani. Neem de Elaltitan lilloi, die ‘slechts’ 43 ton weegt. Het is na de Dreadnoughtus de zwaarste sauropode. De Brachiosaurus en de Diplodocus wegen nog minder: respectievelijk 34 en 15 ton. Mogelijk leefden er Dreadnoughtus-dino’s die nog zwaarder waren dan de Argentijnse reuzendino. Toen de dino stierf, was de Dreadnoughtus schrani nog flink aan het groeien.

Veel vragen
Op dit moment worden er diverse experimenten uitgevoerd om belangrijke vragen te beantwoorden. Hoeveel calorieën per dag hadden deze dino’s nodig? Konden ze knielen? Wat voor genitaliën hadden ze en hoe hadden deze dino’s seks? En hoe reguleerden zij hun eigen lichaamstemperatuur? Wetenschappers denken soms antwoorden op deze vragen te weten, maar er ontbreekt nog hard bewijs.

Robotmodel
Daarnaast wordt er een Dreadnoughtus-robot geprint met een 3D-printer. Deze robot zal hopelijk net zo lopen als de echte dinosaurus, die lange tijd geleden leefde. Dit geeft een beter beeld hoe het grootste landdier ooit zich voortbewoog.