Grootste dinosaurusvoet ooit ontdekt in de VS

De voet behoort toe aan een plantenetende gigant die de bijnaam ‘Bigfoot’ heeft gekregen.

De voet werd al in 1998 in Wyoming opgegraven, maar in het blad PeerJ stellen onderzoekers nu vast dat het daadwerkelijk gaat om de grootste dinosaurusvoet die ooit is ontdekt. Bovendien zijn ze erin geslaagd om de dinosaurusvoet ‘thuis te brengen’: onderzoek wijst uit dat deze toebehoort aan een Brachiosaurus, een gigantische plantenetende dinosaurus die je je wellicht nog kunt herinneren uit de in 1993 verschenen film Jurassic Park.

“Er zijn sporen en andere incomplete skeletten afkomstig uit Australië en Argentinië die afkomstig lijken te zijn van nog grotere dieren, maar deze gigantische skeletten zijn zonder voeten teruggevonden,” vertelt onderzoeker Emanuel Tschopp. “Dit beest (verwijzend naar het exemplaar dat, afgaand op de vondst in Wyoming, op zeer grote voet leefde, red.) was duidelijk één van de grootsten die ooit in Noord-Amerika hebben rondgelopen.”

Een brachiosaurus. De heupen van de plantenetende dinosaurus waar deze gigantische voet bij hoorde, moeten zo’n vier meter hoog zijn geweest. Afbeelding: Davide Bonadonna, Milan, Italy / PeerJ.

De dinosaurusvoet in kwestie is bijna één meter breed. Om te achterhalen aan wie de voet toebehoorde, maakten de onderzoekers onder meer 3D-scans van de fossiele resten. Vervolgens vergeleken ze die scans met eerder teruggevonden dinosaurusvoeten. Het onderzoek bevestigt wat onderzoekers al vermoedden toen ze de voet in 1998 opgroeven: dit is de grootste dinosaurusvoet die ooit is ontdekt. Daarnaast wijst alles er dus op dat deze dinosaurussoort tot de plantenetende Brachiosaurussen gerekend moest worden. En daarmee toont de studie direct aan dat deze gigantische planteneters een enorm leefgebied hadden dat zich uitstrekte van het oosten van Utah tot het noordwesten van Wyoming. “Dat is verrassend,” stelt Tschopp. “Veel andere plantenetende dinosaurussen lijken in die tijd kleinere gebieden te hebben bewoond.”

"Bigfoot was a dinosaur" - PeerJ (via Eurekalert)