Grote Oceaan fopt wetenschappers door warmte op te slaan

temperatuur

Dankzij een onderzoek van NASA zijn wetenschappers erachter gekomen dat de Grote Oceaan de afgelopen jaren veel warmte opslaat, terwijl het oppervlak relatief koel blijft.

Temperatuurveranderingen in de periode van 2003 tot 2012 op vier dieptes in oceanen.
Onderzoekers van het Jet Propulsion Laboratorium hebben in de Grote Oceaan een laag gevonden op een diepte tussen 100 en 300 meter onder het wateroppervlak, waar meer warmte wordt opgeslagen dan gedacht. Daarnaast beïnvloedt het warme water oppervlaktetemperaturen. Het onderzoek is deze week verschenen in het wetenschappelijke vakblad Science.

“De afgelopen tien jaar daalde de gemiddelde temperatuur van het aardoppervlak”, vertelt onderzoeker Josh Willis. Maar klimaatwetenschappers worden voor de gek gehouden. Oceanen foppen hen door op grote diepte warmte vast te houden. “Zo is het water in het westelijke deel van de Grote Oceaan de laatste jaren zo warm geworden dat er warm water lekt naar de Indische Oceaan”, zegt Veronica Nieves.

Omdat de Grote Oceaan de warmte afgeeft aan andere zeeën en oceanen, gaat de druk tijdelijk van de ketel. Het gevolg is dat de diepere laag in de Grote Oceaan weer meer warmte kan opslaan, waardoor het oppervlak afkoelt. De luchttemperaturen boven de Grote Oceaan zijn hierdoor ook lager.

Schone schijn
Hoewel het broeikaseffect lijkt te vertragen, is dit schijn. “Op lange termijn is er absoluut sprake van een door de mens veroorzaakte klimaatverandering”, schrijft Nieves.

Ecosystemen
Het opwarmen van de oceanen heeft een grote invloed op ecosystemen. Door de hoge temperaturen zijn veel zeedieren bezig aan een massale volksverhuizing. Zij gaan dichter bij de polen wonen. De gevolgen hiervan zullen gevoeld worden door mensen in ontwikkelingslanden, die vaak afhankelijk zijn van de visvangst.