De wereld van online daten is bikkelhard. Jouw openingszin bepaalt of er iets moois opbloeit of dat een potentiële partner jou laat vallen als een baksteen. Nieuw onderzoek wijst uit dat het slim is om niet met een openingszin te starten, maar om eerst een gifje te sturen.

Voorbeeld van een gifje.

Voorbeeld van een gifje.

Een gifje is een bewegend plaatje. Uit nieuw onderzoek van socioloog Jess Carbino van Tinder blijkt dat gebruikers die een gif sturen 30% vaker een reactie terug krijgen. “Met een gifje laat je zien dat je gevoel voor humor hebt en het zegt ook iets over je persoonlijkheid”, concludeert Corbino.

Gesprekken met gifjes duren twee keer langer dan gesprekken zonder gifjes. Sinds Tinder live ging zijn er al meer dan honderd miljoen gifjes over en weer verstuurd.

Gebruik je verbeelding
De conclusie van Carbino geldt waarschijnlijk niet alleen voor Tinder, maar ook voor andere online datingsites. Dit is echter een aanname. Toch is het niet verkeerd om eens een bewegend plaatje naar een leuke dame of heer te sturen. En gebruik je verbeelding, want een simpel ‘Hoi’-gifje is niet grappig genoeg. Stel dat je weet dat de ander van Star Wars houdt, stuur dan een Star Wars-gifje. Dan scoor je direct punten. Een match gevonden en weet je dat hij of zij – net als jij – tennist? Dan is zoiets grappig om mee te openen:

via GIPHY

Meer slimme trucs
Overigens zijn er allerlei technieken en trucjes om beter te scoren op datingsites. Een bekende methode is knippen-en-plakken, waarbij eenzelfde bericht naar meerdere mensen wordt gestuurd. De echte experts maken zo’n verhaaltje zo persoonlijk mogelijk, waardoor ontvangers denken dat ze een uniek bericht ontvangen. Daarnaast is het goed om een polariserende profielfoto te kiezen. Laat jouw tatoeage zien of ga met je favoriete tosti op de foto. Je zult zien dat je meer respons krijgt. Een laatste tip: kies een goede gebruikersnaam.