drukte op het station

Wetenschappers van de universiteit Utrecht hebben nieuwe software ontwikkeld waarmee mensenmassa’s bestaande uit wel 80.000 personen kunnen worden gesimuleerd. De software is daarmee een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de oudere software die op 35.000 mensen bleef hangen.

Wist u dat bewegingen van mensenmassa’s gesimuleerd kunnen worden op de computer? Aan de Universiteit Utrecht hebben informatici nieuwe software ontwikkeld om te kijken hoe een grote mensenmenigte zich beweegt, bijvoorbeeld door een station of tijdens een evenement als Koninginnedag.

Door de vele verbouwingen moeten bijvoorbeeld wandelroutes door de stations van Amsterdam en Utrecht voortdurend aangepast worden. De nieuwe software berekent elke stap van tienduizenden mensen, waarbij elke stap van de één ook de bewegingsruimte van de ander beïnvloedt. Precies zoals het in het echt dus ook gaat. Informaticus Dr. Roland Geraerts van de Universiteit Utrecht vertelt: “Dat vraagt ongelooflijk veel van een computer. Eerdere simulatiesoftware liet alle mensen over één lijn lopen. Kwam er van de andere kant ook iemand aan, dan liepen zij door elkaar heen. Wij laten de computer extreem slim rekenen. Hierdoor kunnen mensen overal lopen, ontwijken zij elkaar op een realistische manier en is het veel eenvoudiger om veranderingen in de omgeving aan te brengen”.

Velen onder ons spelen games op de computer. Van hieruit is dan ook de software voor het simuleren van mensenmassa’s ontwikkeld. Elk personage in een game moet reageren op signalen van buitenaf of moet reageren op een verandering van de omgeving. Daarnaast moeten personages geloofwaardige routes kiezen en zich realistisch bewegen. Zij moeten niet alleen kunnen lopen, maar ook kunnen rennen, kruipen, springen en klimmen. Net als gewone mensen. Het uiteindelijke doel is om een virtuele wereld te kunnen creëren met personages die real-time en levensecht reageren.